بهترین تابلو فرمان آسانسور، این ویژگی‌ها را داراست
بهترین تابلو فرمان آسانسور

بهترین تابلو فرمان آسانسور، این ویژگی‌ها را داراست

هر گروه و مجموعه‌ای اگر سرپرست داشته باشد به‌خوبی می‌تواند کارهای خود را پیش ببرد. البته به شرطی که آن سرپرست آموزش‌دیده باشد و بتواند گروه را کنترل کرده و پیش ببرد. این موضوع درباره اجسام بی‌جان اما هوشمند نیز صدق می‌کند. اجسام هوشمند معمولا یک قطعه اصلی و ضروری دارند که آن کل سیستم را هدایت کرده و بدون آن در کل سیستم اختلال ایجاد می‌شود.

آسانسور نیز یکی از سیستم‌هایی است که در زندگی امروزه بشر نقش مهمی را ایفا می‌کند. این سیستم پیچیده برای آن که بتواند سرعت خود را کنترل کند از قطعه‌ای به‌نام تابلو فرمان استفاده می‌کند. تابلو فرمان‌ها وظیفه دارند حرکت بین طبقات را ایمن و دقیق پیش ببرند. در این مقاله به سراغ بهترین تابلو فرمان آسانسور خواهیم رفت. با فطرس مال همراه باشید.

تابلو فرمان آسانسور چیست؟

تابلو فرمان آسانسور که با نام‌های کنترلر آسانسور یا برد آسانسور یا کنترل سیستم آسانسور هم یاد می‌شود یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش‌های آسانسور است و همان‌طور که از نامش پیداست برد مداری است که عملکرد سیستم آسانسور را کنترل می‌کند؛ سیگنال‌ها را از سنسورها و دکمه‌های مختلف داخل آسانسور دریافت کرده و دستوراتی را به موتور و سایر اجزا ارسال می‌کند تا کابین آسانسور را به طبقه مدنظر منتقل کند. برای اطلاعات بیشتر مقاله تابلو فرمان آسانسور چیست؟ را مطالعه فرمایید.

تابلو فرمان آسانسور چیست | فطرس مال

انواع تابلو فرمان آسانسور

انواع مختلفی از تابلو فرمان آسانسور وجود دارد که هر کدام با توجه به نیاز و شرایط آسانسورها و ساختمان‌ها مشخص می‌شود. در اینجا چند نمونه از انواع آن را مشاهده می‌کنید:

  • تابلو فرمان دوسرعته و تک‌سرعته (درایودار)
  • تابلو فرمان آسانسور مبتنی بر رله
  • تابلو فرمان آسانسور مبتنی بر ریزپردازنده
  • تابلو فرمان آسانسور مبتنی بر کنترل منطقی قابل برنامه ریزی (PLC)
  • تابلو فرمان یکپارچه آسانسور

ویژگی‌های بهترین تابلو فرمان آسانسور

تعیین بهترین تابلو فرمان آسانسور دشوار است زیرا به عوامل مختلفی مانند سیستم آسانسور، ویژگی‌های مورد نیاز و بودجه بستگی دارد. با این حال، هنگام انتخاب تابلو فرمان آسانسور باید به چند فاکتور مهم توجه کرد:

  1. سازگاری با سیستم‌های مختلف آسانسور: برد باید با انواع سیستم‌های آسانسور سازگار باشد و بتواند با مدل‌های مختلف کار کند.
  2. قابلیت اطمینان: برد باید قابل اعتماد و بادوام باشد تا از عملکرد پایدار و ایمن آسانسور اطمینان حاصل شود. همچنین باید باید دارای ویژگی های ایمنی پیشرفته مانند دکمه های توقف اضطراری، حفاظت از اضافه بار و سنسورهای درب برای جلوگیری از حوادث باشد.
  3. دارا بودن تمام ویژگی‌ها: برد باید تمام ویژگی های لازم برای سیستم آسانسور مانند کنترل موتور، سنسورها و دکمه‌ها را داشته باشد. فرد می‌تواند این اجزا را به‌طور جداگانه خریداری کند. قیمت اجزای آسانسور با توجه به برند و کیفیت آن متفاوت است پس دقت در هنگام انتخاب بسیار مهم است.

ویژگی‌های بهترین تابلو فرمان آسانسور

  1. کاربر پسند: برد باید برای استفاده و برنامه‌ریزی برای اهداف نگهداری و تعمیر، آسان باشد.
  2. مواد با کیفیت بالا: تابلو فرمان باید از مواد بادوام ساخته شده باشد که بتواند در برابر استفاده مداوم و فرسودگی مقاومت کند.
  3. عملکرد صاف (Smooth operation): برد باید نرم و بی‌سر و صدا و بدون هیچ‌گونه تکان یا ضربه‌ای کار کند.
  4. تعمیر و نگهداری آسان: نگهداری و تعمیر برد باید آسان باشد و قطعات جایگزینی آن به راحتی در دسترس باشد.
  5. بهره‌وری انرژی: برد باید کم‌مصرف، با مصرف انرژی کم و حداقل تولید گرما باشد.
  6. قابلیت‌های تشخیصی پیشرفته: برد باید دارای قابلیت‌های تشخیصی پیشرفته باشد که به تکنسین‌ها اجازه می‌دهد تا به سرعت مشکلات را شناسایی و عیب‌یابی کنند.

شرکت های تولید کننده بهترین تابلو فرمان آسانسور

شرکت‌های متفاوتی وجود دارند که از برترین تولیدکنندگان تابلو فرمان آسانسور در بازار شمرده می‌شوند اما محصولات این شرکت‌ها به داخل ایران صادر نمی‌شود. بعضی از بهترین برندهایی که می‌توانید محصولاتشان را در ایران خریداری کنید عبارتند از:

  • تابلو فرمان کلمورگن (آلمان)
  • تابلو فرمان سانا (ایران)
  • تابلو فرمان پار ( ایران )
  • تابلو فرمان اشتارک STARK (آلمان)
  • تابلو فرمان آرکل ARKEL (ترک)
  • تابلو فرمان السا ELSA (ایران)
  • تابلو فرمان عصر نوین ASR NOVIN (ایران)
  • تابلو فرمان آلتون ALTON (ایران)
  • تابلو فرمان ای اف پی AFP (ایران)
  • تابلو فرمان آریان ARIAN ASANSOR (ایران)

تولید کنندگان بهترین تابلو فرمان آسانسور

شاید برایتان این سوال پیش آید که تفاوت این شرکت‌ها با یکدیگر در چه چیزی است. در اینجا می‌خواهیم به چند گزینه اشاره کنیم که شرکت‌ها را از هم متمایز می‌کند.

  1. قابلیت سفارشی‌سازی: برخی از تولیدکنندگان تابلو فرمان آسانسور گزینه‌های سفارشی‌سازی را برای تطبیق برد با سیستم‌ها و الزامات خاص آسانسور ارائه می‌دهند.
  2. سازگاری با فناوری مدرن: برخی از تولیدکنندگان تابلو فرمان آسانسور، بردهایی را ارائه می‌دهند که با فناوری‌های مدرن مانند وای‌فای، بلوتوث و اینترنت اشیا سازگار است.
  3. بهره‌وری انرژی: برخی از تولیدکنندگان تابلو فرمان آسانسور بردهای کم‌مصرف را ارائه می‌دهند که به کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های عملیاتی کمک می‌کند.
  4. نظارت از راه دور: برخی از تولیدکنندگان تابلو فرمان آسانسور تابلوهایی را ارائه می‌دهند که امکان نظارت از راه دور سیستم آسانسور و امکان نگهداری و تعمیر سریع و کارآمد را فراهم می‌کند.
  5. ویژگی‌های ایمنی: برخی از تولیدکنندگان تابلو فرمان آسانسور تابلوهایی را با ویژگی‌های ایمنی پیشرفته مانند دکمه‌های توقف اضطراری، یکپارچه‌سازی اعلام حریق و باز شدن خودکار درب در صورت قطع برق ارائه می‌دهند.

برای خرید موتور آسانسور، تابلو فرمان و همچنین دیگر قطعات آسانسور باید دقت لازم را خرج کرد و برندهای متفاوتی را بررسی کرده و کیفیت آن‌ها را برای بررسی قرار داد. چرا که آسانسور سیستم حساسی است که روزانه افراد بسیاری در ساختمان‌ها از آن استفاده می‌کنند. و اگر به کیفیت قطعات آن توجه نشود آسیب‌های بسیاری به افراد زده و گاهاً‌ خسارت جبران ناپذیری را به‌بار خواهد آورد. لذا شرکت مربوطه‌ای که قطعات را خریداری می‌کنید بسیار حائز اهمیت است.

سخن پایانی

همان‌طور که تا حال توضیح دادیم کنترل فرمان آسانسور یا همان برد آسانسور، سیستم آسانسور را کنترل می‌کند. یعنی کنترل سرعت آسانسور اینکه در طبقات متفاوت به‌آرامی نگه دارد و سپس برای حرکت هم سرعت کند یا سریع نشود آن را کنترل کرده و مانع از اتفاقات ناخو‌شایند خواهد شد.

اما این تابلو فرمان که بسیار ضروری است آیا انواعی دارد؟! همان‌طور که در متن مقاله مشاهده می‌کنید کنترل فرمان با توجه به شرایط انواع متفاوتی دارد که بر نوع کاربرد آن هم تاثیر می‌گذارد. شما باید با توجه به شرایط ساختمان خود و دیگر شرایط نوع تابلو فرمان خود را مشخص و نصب کنید.

برای خرید تابلو فرمان باید بسیار دقت کنید و شرایط خود را به‌ طور کامل بررسی کنید و همچنین مشورت با یک متخصص در این مسیر می‌تواند بهترین انتخاب را برای شما به همراه داشته باشد.