معرفی 4 مورد از انواع تابلو فرمان آسانسور و بررسی وظایف آن‌ها
تابلو فرمان آسانسور، عضو حیاتی قطعات آسانسور

معرفی 4 مورد از انواع تابلو فرمان آسانسور و بررسی وظایف آن‌ها

تاریخ آسانسورهای مدرن قدیمی‌تر از ۱۵۰ سال نیست. آسانسورهای بخار و هیدرولیکی قبلاً استفاده می‌شدند، اما تا کشف کلاج در سال ۱۸۵۲ توسط الیشا اوتیس، امن نبودند. پس از این کشف، اولین آسانسور در سال ۱۸۵۷ نصب شد و آسانسورها به‌تدریج به بخش مهمی از زندگی روزمره تبدیل شدند. از جمله مهم‌ترین بخش‌هایی که در آسانسورهای امروزی دیده می‌شود، تابلو فرمان آسانسور است.

همان‌طور که اختراع و به‌کاربردن گیربکس در آسانسور امنیتش را بالاتر برد، اضافه‌کردن یک تابلو فرمان هم توانست نحوه عملکرد و کارایی آسانسورها را به طور کامل متحول سازد. تابلو فرمان در واقع مغز فرمان دهنده به کابین و سایر اجزای آسانسور است و ازاین‌رو اهمیت زیادی دارد که با ماهیتش، انواعش، اجزایش و البته وظایفش آشنایی کاملی داشته باشید. با ما همراه باشید تا بیشتر با انواع تابلو فرمان آسانسور آشنا شوید.

تابلو فرمان آسانسور چیست و چه نقشی در عملکرد آن دارد؟

اولین و اصلی‌ترین سؤال این است که تابلو فرمان آسانسور چیست؟

صفحه کنترل آسانسور تمام واحدهای تأمین برق را نگهداری کرده، تمام عملیات را هماهنگ نموده و ایمنی را تضمین می‌کند. عملکردهای دیگر مانند ثبت یا لغو تماس‌های کابین، کنترل درب، اندازه‌گیری بار کابین و سرعت توسط صفحه کنترل آسانسور مدیریت می‌شوند.

تابلو فرمان آسانسور چیست | فطرس مال

صفحه کنترل آسانسور همچنین شامل انواع ویژگی‌های ایمنی است که برای حفاظت از مسافران و اطمینان از عملکرد ایمن آسانسور طراحی شده‌اند. به‌عنوان‌مثال، صفحه کنترل شامل دکمه‌های توقف اضطراری است که در صورت وقوع حادثه، می‌توان از آن‌ها برای توقف آسانسور استفاده کرد. همچنین، حسگرهای ایمنی وجود دارند که می‌توانند تشخیص دهند که آیا چیزی توقف دره‌های آسانسور را مسدود می‌کند و جلوی بسته‌شدن آن‌ها را می‌گیرد یا خیر!

تابلو کنترل آسانسور یکی از اجزای حیاتی برای آسانسورها است. این بخش مسئول تضمین ایمنی، کارایی و امکان اعتماد به آسانسورها بوده و حرکت آسانسور بین طبقات را بهینه‌تر کرده است. با پیشرفت فناوری، می‌توان انتظار داشت که تابلوهای فرمان پیشرفته‌تری وجود داشته باشد که هوشمندتر بوده و توانایی بهینه‌سازی بیش‌تری برای آسانسور به همراه بیاورند.

چند نوع تابلو فرمان آسانسور وجود دارد؟

در ادامه پاسخ به سؤال تابلو فرمان چیست، می‌خواهیم شما را با انواع تابلو فرمان آسانسور آشنا کنیم. از نظر نحوه عملکرد و نوع تکنولوژی می‌توانیم انواع آسانسور را به ۴ دسته متفاوت تقسیم کنیم که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

انواع تابلو فرمان آسانسور | فطرس مال

Selective Collective Operation

این نوع تابلو فرمان به یک روش ساده عمل می‌کند که باعث می‌شود انتقال به طبقه‌های مختلف بسیار آسان‌تر شود. وقتی افرادی وارد آسانسور می‌شوند و مقصد‌های متفاوتی دارند، روش کار تابلو همیشه به یک‌جهت حرکت می‌کند و مسافران را در طول مسیر به مقصدشان می‌رساند. در این نوع آسانسورها، مسیر آن‌ها بر اساس طبقات انتخاب شده تغییر نمی‌کند و به جهت خودشان پایبند می‌مانند و ازاین‌رو زمان صرفه‌جویی می‌شود. این نوع تابلو فرمان معمولاً در آسانسورهای تجاری و اداری استفاده می‌شود

Constant Pressure Operation

در آسانسورهای که دارای تابلو فشار ثابت، فشار بر روی دکمه مشخص‌کننده طبقه مقصد، باید حفظ شود. آسانسور تا زمانی که فشار بر روی دکمه حفظ شود، حرکت می‌کند؛ بنابراین، اگر فشار برداشته شود، آسانسور در حین حرکت متوقف می‌شود یا قبل از رسیدن به طبقه موردنظر تغییر جهت می‌دهد. این نوع تابلو فرمان فقط برای آسانسورهای ویلچر بر استفاده می‌شود.

Non-selective Collective Operation

انواع آسانسورها نیاز به تابلوهای فرمان متناسبی دارند که باتوجه‌به شرایط آسانسور و ساختمان بتواند عملکرد کلی آسانسور را بهینه کند. یکی دیگر از انواع تابلوهای آسانسور، Non-selective Collective نام دارند و عموماً در آسانسورهای مسکونی از این تابلو استفاده می‌شوند.

آسانسور به‌صورت ترتیبی به یک دستور واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین، هنگامی که فردی فرمان حرکت به سمت طبقه خاصی را می‌دهد، و افراد دیگر طبقه‌های متفاوتی دارند، آسانسور به ترتیب به هر دستور واکنش نشان می‌دهد و جهت حرکت در این نوع تابلو فرمان اهمیتی ندارد.

Single Automatic Operation

در آسانسورهای با عملیات خودکار تکی، هیچ عملکرد گروهی در سیستم کنترل آسانسور وجود ندارد. این نیز یک سیستم عملکرد متمرکز بر وظیفه است که دارای یک دکمه فشار کوتاه‌مدت است. در این نوع عملیات، آسانسور پس از دادن دستور به طبقه موردنظر به سمت آن حرکت خواهد کرد. سپس، آسانسور منتظر دستورات بعدی می‌ماند. از میان همه انواع آسانسورها، این نوع تابلو عمدتاً در آسانسورهای باربری استفاده می‌شود.

در زمان خرید تراول کابل آسانسور که نقش بسیار مهمی در ایمنی آن دارد و هر قطعه و بخش دیگری از آسانسور، شما ابتدا باید با انواع آن قطعه آشنا باشید. ازاین‌رو است که در این مطلب انواع تابلو فرمان آسانسور را بررسی می‌کنیم و تابلوهای Single Automatic آخرین نوع از این تابلوها هستند.

وظایف اصلی تابلو فرمان

در زمان معرفی قطعات آسانسور بدون شک اطلاعاتی که می‌تواند برای شما کارآمد و مفید باشد، این است که بدانید هر قطعه چه وظایفی دارد و چه کارهایی را باید انجام دهد.

وظایف اصلی تابلو فرمان | فطرس مال

در همین راستا می‌خواهیم وظایف اصلی تعریف شده برای تابلو فرمان آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم.

کنترل حرکت آسانسور

انواع تابلو فرمان آسانسور مسئول کنترل حرکت آسانسور است. باتوجه‌به سیگنال‌ها و دستورات ورودی که از سنسورها و دکمه‌های طبقه وارد می‌شود، تابلو فرمان تصمیم می‌گیرد که آسانسور به کدام طبقه حرکت کند (بالا یا پایین) و در صورت لزوم تصمیم می‌گیرد آیا آسانسور باید توقف کند یا خیر!

مدیریت درها

 تابلو فرمان همچنین مسئول کنترل درهای آسانسور است. با دریافت دستورات ورودی مربوط به باز و بسته کردن درها، تابلو فرمان این دستورات را به سیستم درها منتقل کرده و درها را به طور صحیح کنترل می‌کند.

نمایش وضعیت و هشدارها

انواع تابلو فرمان آسانسور وظیفه نمایش وضعیت آسانسور را بر عهده دارد. این کار شامل نمایش طبقه فعلی آسانسور، وضعیت حرکت (بالا، پایین، توقف)، وضعیت درها و هشدارها می‌شود. به‌عنوان‌مثال، اگر آسانسور در وضعیت خوبی نباشد، تابلو فرمان می‌تواند یک هشدار صوتی یا تصویری را نمایش دهد تا افراد را مطلع کند.

تابلو فرمان ؛ مرکز اصلی پردازش و کنترل آسانسور

در این مطلب شما با پاسخ سؤال تابلو فرمان چیست و البته ویژگی‌ها و انواع این بخش از آسانسور آشنا شدید. بدون شک همه قسمت‌های آسانسور از اهمیت زیادی برخوردار هستند، اما به طور ویژه، تابلو فرمان آسانسور را می‌توان اصلی‌ترین بخش دانست، چرا که تمامی پردازش‌ها و فرمان‌ها برای توقف، حرکت یا هر کار دیگری در آسانسور، از این بخش داده می‌شوند.

همچنین به یاد داشته باشید که اهمیت بیش‌تر این بخش باعث می‌شود که نیاز به رسیدگی، بازرسی، سرویس و حتی تعمیرات بیش‌تری داشته باشد؛ چرا که به طور مستقیم باکیفیت عملکرد و همچنین ایمنی مسافران در ارتباط است.