معرفی انواع آسانسور و ویژگی های شاخص هر کدام
معرفی انواع آسانسور | فطرس مال

معرفی انواع آسانسور و ویژگی های شاخص هر کدام

آسانسورها یکی از مهم‌ترین اجزای یک ساختمان هستند که امروزه در روند زندگی روزمره بسیار استفاده می‌شوند. انواع آسانسور باتوجه‌به کاربری‌ها و نوع ساختارشان می‌توانند کارایی‌هایی متفاوتی داشته باشند و همین موضوع شناخت این وسیله را ضروری کرده است.

اگر بخواهیم نگاهی به تاریخچه این وسایل نقلیه داشته باشیم، باید به صدها سال پیش بازگردیم، چرا که آسانسورها نه به شکل امروزی، بلکه در شکل و شمایل متفاوتی برای آسان‌تر کردن پروسه جابه‌جایی بار و افراد مورداستفاده بوده‌اند.

اولین آسانسورهایی که به آسانسورهای امروزی شباهت داشتند در سال ۱۸۵۲ میلادی توسط الیشا گریوز اوتیس ساخته شدند. از آن زمان به بعد، روزبه‌روز تکنولوژی به‌کاررفته در آسانسورها پیشرفت کرد و حالا شاهد آسانسورهای بسیار مدرن و البته بسیار سریع هستیم.

در ادامه این مطلب با ما باشید تا انواع آسانسور را از جنبه‌های مختلف معرفی و بررسی کنیم.

انواع آسانسور از نظر ساختمان

همان‌طور که اشاره کردیم، تنوع آسانسورهای امروزی بسیار بیش‌تر از آن چیزی است که فکرش را بکنید و همین موضوع باعث شده اهمیت شناخت این انواع برای کسانی که قصد خرید دارند، بیش‌تر شود. در همین راستا اولین دسته‌بندی برای انواع اسانسور را با درنظرگرفتن نوع ساختمانی که آسانسور باید در آن نصب شود، انجام خواهیم داد.

توجه کنید که نوع ساختمان و کاربری آن اولین موضوعی است که باید در زمان خرید آسانسور به یاد داشته باشید، ازاین‌رو این دسته‌بندی را در ابتدا بررسی می‌کنیم:

 آسانسور مسکونی

آسانسورهای مسکونی برای استفاده در ساختمان‌های مسکونی طراحی شده‌اند. ظرفیت آن‌ها معمولاً کمتر از ۱۰ نفر است و معمولاً دارای سرعت کمتری نسبت به آسانسورهای تجاری و اداری هستند. طراحی ظاهری آن‌ها اما نسبت به انواع دیگر آسانسور، ممکن است کمی با جزئیات بیش‌تری همراه باشد.

آسانسور مسکونی | فطرس مال

آسانسور اداری

همان‌طور که از نام این آسانسورها پیداست، برای استفاده در ساختمان‌های اداری طراحی شده‌اند. ظرفیت آن‌ها معمولاً بین ۸ تا ۲۰ نفر است و سرعت نسبتاً خوبی دارند. طراحی ظاهری این آسانسورها باید باتوجه‌به دکوراسیون محیط‌های اداری باشد و عمدتاً این طراحی‌ها ساده و مینیمال هستند، چرا که همخوانی زیادی با انواع دکوراسیون دارند.

باید اشاره کنیم که این آسانسورها موتورهای قدرتمندتری نسبت به آسانسورهای مسکونی و خانگی دارند و به همین دلیل هم قیمت موتورهای این آسانسورها بیش‌تر خواهد بود. به‌طورکلی قیمت موتور آسانسور باتوجه‌به توان و تکنولوژی به‌کاررفته در آن مشخص می‌شود و شما باید در زمان خرید این موضوع را در نظر داشته باشید.

آسانسور اداری | فطرس مال

آسانسور بیمارستانی

اهمیت رعایت استانداردهای روز دنیا در این آسانسورها بسیار بیش‌تر از دیگ انواع اسانسور است و همین موضوع باعث شده تا این وسایل بسیار باکیفیت و کارآمد باشند. این آسانسورها عمدتاً دارای فضای بزرگ و همچنین توان حمل بار و افراد زیادی هستند. برخی از این آسانسورها حتی گنجایش حمل یک تخت بیمارستانی را دارند.

تمرکز اصلی این وسایل روی ایمنی در حرکت و توان حمل بالا خواهد بود و ازاین‌رو شاید چندان به طراحی داخلی کابینشان توجه خاصی نشود.

آسانسور بیمارستانی | فطرس مال

انواع آسانسور از نظر کاربری

جنبه دیگری که می‌توان انواع آسانسور را باتوجه‌به آن دسته‌بندی کرد، نوع کاربری تعریف شده برای آن‌ها است. هر آسانسور باتوجه‌به یک کاربری خاص طراحی و تولید می‌شود، ازاین‌رو مهم است که در زمان خرید این موضوع را در نظر داشته باشید.

آسانسور خودروبر

این نوع آسانسورها برای حمل‌ونقل خودروها در ساختمان‌ها و پارکینگ‌ها طراحی شده‌اند. آنها دارای توان بالا و کابین بسیار مستحکم هستند که می‌توانند خودروها را به‌راحتی میان طبقات جابه‌جا کنند. موتور استفاده شده در این آسانسور، بسیار قدرتمند از دیگر آسانسورها خواهد بود، اما سرعت بسیار کم‌تری دارند.

آسانسور خودروبر | فطرس مال

آسانسور باربر

همان‌طور که از نام این آسانسور مشخص است، برای حمل بارهای سنگین در ساختمان‌ها، هتل‌ها، انبارها و صنایع دیگر طراحی شده‌اند. این آسانسورها با استفاده از تکنولوژی‌های به‌روز و همین‌طور تجهیزات بسیار مقاوم ساخته می‌شوند تا احتمال سقوط و حوادث این چنینی را کاهش دهند.

انواع آسانسور بر اساس مکانیزم و ساختار داخلی

یکی از موضوعاتی که می‌توان دسته‌بندی انواع آسانسورها را باتوجه‌به آن انجام داد، مکانیزم و ساختار داخلی به‌کاررفته در آن‌ها خواهد بود. این موضوع همچنین روی نوع کاربری آسانسورها هم اثرگذار خواهد بود و مهم است که به‌خوبی با انواع مکانیزم‌ها آشنا باشید.

 انواع آسانسور برقی

آسانسورهای برقی از موتورهای برقی برای حرکت و جابه‌جایی بین طبقات استفاده می‌کنند. نیروی محرکه این آسانسور به‌واسطه یک موتور الکتریکی تأمین می‌شود و باتوجه‌به ویژگی‌های خاصشان، امروزه طرف‌داران زیادی پیدا کرده‌اند. آسانسورهای برقی معمولاً در ساختمان‌ها اداری و نمایشگاه‌ها استفاده می‌شوند و به دلیل سرعت و کارایی بالا، کارایی بسیار خوبی خواهند داشت.

انواع آسانسور بر اساس مکانیزم و ساختار داخلی | فطرس مال

انواع آسانسور هیدرولیک

این نوع از تکنولوژی هیدرولیکی برای حرکت و جابه‌جایی استفاده می‌کنند. در این نوع آسانسورها، یک سیلندر هیدرولیک و یک پمپ هیدرولیک برای ایجاد فشار روغن و حرکت آسانسور وجود دارند. آسانسورهای هیدرولیک معمولاً در ساختمان‌ها با تعداد طبقات کمتر و بار سبک استفاده می‌شوند، اما از نظر هزینه تولید و هزینه خرید، بسیار به‌صرفه‌تر از انواع دیگر آسانسورها خواهند بود.

آشنایی با این نوع آسانسورها می‌تواند بسیار برای شما مفید باشد، چرا که در انواع ساختمان‌ها قابل‌استفاده خواهند بود و دوام و کارایی بالایی دارند.

انواع آسانسور را از کجا تهیه کنیم؟

تا اینجا با دسته‌بندی‌های مختلف برای شناختن انواع اسانسور آشنا شده‌اید. این اطلاعات در زمان خرید به انتخاب دقیق‌تر شما کمک می‌کنند. در انتها اما می‌خواهیم به دغدغه اصلی همه خریداران بپردازیم که شناسایی بهترین فروشگاه برای خریدن بهترین انواع آسانسور است.

در این راستا توصیه می‌کنیم ابتدا به “فطرس مال” مراجعه کنید که یک فروشگاه لوازم آسانسور است و همچنین تمامی امور مرتبط دیگر به آسانسور را هم انجام می‌دهد. فطرس مال توان ارائه تمامی انواع آسانسور که در این مطلب معرفی شده‌اند را دارد و با استفاده از مشاوره تخصصی در این مرکز می‌توانید بهترین گزینه را باتوجه‌به انتظارات و بودجه خود را شناسایی کنید.