تعمیر و رفع خرابی آسانسور چگونه انجام می‌شود؟
تعمیر آسانسور |‌ رفع خرابی آسانسور | فطرس مال

تعمیر و رفع خرابی آسانسور چگونه انجام می‌شود؟

در ساختمان‌های چند طبقه و مکان‌هایی که پله‌های زیادی دارند، آسانسور یک وسیله مناسب برای رفت و آمد شناخته می‌شود. آسانسور همچنین جزو فاکتورهای مهم در انتخاب یک ساختمان لوکس است. تعمیر آسانسور ( رفع خرابی آسانسور ) موضوع مهمی است که باید به آن توجه خاصی داشت. چرا که اگر این امر به شکل صحیح انجام نشود، مشکلات و هزینه‌های دوچندانی را به وجود می‌آورد.

نکات مهم هنگام تعمیر آسانسور

خرابی آسانسور ممکن است علل گوناگونی داشته باشد که بخش اعظمی از آن‌ها به نحوه کار با آسانسور مربوط می‌شود. امکان رفع خرابی بدون حضور تعمیر کار وجود ندارد. هرگونه اختلال در آسانسور ممکن است باعث سقوط و به خطر افتادن جان افراد شود‌. پس بهتر است همیشه از سلامت آن‌ مطمئن بوده و تعمیر آسانسور توسط افراد حرفه‌ای انجام شود.

دقت داشته باشید که رفع اختلالات آسانسور و مشکلات مربوط به آن باید هرچه سریع‌تر انجام شوند. به تعویق انداختن تعمیرات آسانسور می‌تواند خرابی‌های بزرگ‌تر به‌وجود آورده و همچنین صدمات جبران ناپذیری را به همراه داشته باشد.

مراحل تعمیر و رفع خرابی آسانسور چگونه است؟

رفع خرابی آسانسور در مراحل متعددی انجام می‌شود؛ هر کدام از این مراحل اصول خاص خود را دارند و توسط تعمیر کار باسابقه با دقت و ظرافت انجام خواهند شد. یک تعمیرکار ماهر، ابتدا باید به خوبی دستگاه را آنالیز و بررسی کند تا متوجه شود مشکل اصلی کجا است و سپس اقدام به تعمیر کند.

این مرحله بسیار مهم است و در آن تعمیر کار کلیه قطعات اعم از موتور، سیم بکسل و… را به دقت بررسی می‌کند‌. دقت داشته باشید که در این مرحله با خرید از فروشگاه لوازم آسانسور معتبر از دریافت قطعات اورجینال برای آسانسور خود مطمئن باشید.

پس از اینکه عیب‌یابی دقیق انجام گرفت، نوبت به تعویض یا تعمیر قطعه معیوب می‌رسد. انتخاب قطعات بسیار مهم است و تعمیر کار آسانسور باید به ظرفیت و قطعات سازگار با آسانسور مورد تعمیر دقت کند.

مراحل تعمیر و رفع خرابی آسانسور چگونه است | فطرس مال

پس از هرگونه اصلاح یا تغییر قطعه، نوبت به سیم کنترل آسانسور می‌رسد. این سیم باعث حرکت ایمن دستگاه شده و باید حتما به درستی تنظیم شود تا کار دستگاه به خوبی انجام پذیرد. هر چه تعمیر کار در این مرحله دقت بیش‌تری به خرج دهد، عملکرد دستگاه بهبود بیش‌تری پیدا می‌کند و اختلال کم‌تری در آینده ایجاد می‌شود.

چه زمانی نیاز به تعمیر آسانسور داریم؟

قطعات آسانسور مثل هر دستگاهی، هر چند وقت یکبار نیاز به تعمیر و نوسازی پیدا می‌کنند. وقتی که عملکرد دستگاه کند می‌شود و شاهد خرابی‌ها مکرر هستید، تعمیر آسانسور مهم‌ترین کاری است که باید انجام داد. زیرا در صورت تعلل ممکن است حوادث جانی و مالی متعددی بروز پیدا کند و زیان‌های جبران‌ناپذیری به افراد تحمیل شود.

کاهش سرعت آسانسور و افزایش زمان احضار و انتظار از عمده‌ترین نشانه‌ها شروع خرابی است؛ همچنین در زمان‌هایی، هنگام استارت کار و شروع حرکت، صداها و لرزش‌های غیر طبیعی مشاهده شده و هنگام توقف نیز این مشکلات تکرار می‌شود.

روشن و خاموش شدن اتوماتیک آسانسور نیز از مواردی است که نیاز به تعمیر و نگهداری آسانسور را گوشزد می‌کند. لازم به ذکر است که حتی اگر آسانسور دچار مشکل نباشد، برای کنترل کیفیت و عملکرد دستگاه، نیاز است که هر چند سال و به صورت دوره‌ای سلامت دستگاه کنترل شود.

در برخی موارد مشاهده می‌شود که هنگام استارت کار آسانسور، دستگاه بی حرکت مانده و در عین حال صداهایی غیر طبیعی تولید می‌کند. در این حالت معمولا تعمیرات آسانسور شبانه روزی به داد افراد می‌رسند و با چک کردن سیم پیچ اصلی و اقدامات خاص، مشکل را رفع می‌کنند.

دلیل عمده خرابی‌ های آسانسور

خرابی آسانسورها می‌تواند دلایل گوناگونی داشته باشد که اغلب آن‌ها قابل رفع شدن و اصلاح هستند. هر چه فرایند تعمیر و نگهداری آسانسور، اصولی‌تر انجام شود، امکان خرابی مکرر نیز کم‌تر می‌شود. از دلایل عمده خرابی آسانسور می‌توان به موارد مختلفی نیز اشاره کرد:

افزایش دمای بیش از حد قطعات

دمای قطعات یکی از عواملی است که در برخی مواقع به موجب بروز مشکلات و اختلالاتی می‌شود. آسانسورها معمولا مجهز به سیستم خنک‌کننده هستند و به محض افزایش دمای بیش از حد که ممکن است از ۴۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد متغییر باشد، عملکرد آسانسور مختل می‌شود. رفع خرابی آسانسور در این حالت با تعمیر یا نصب سیستم خنک‌کننده جدید ممکن انجام گیرد.

دلیل عمده خرابی‌ های آسانسور |‌ فطرس مال

تعویض نکردن روغن

روغن آسانسور در طول زمان آلودگی‌هایی را به سمت خود جذب می‌کند و باعث می‌شود روغن تغییر رنگ دهد. در این ممکن زمان نیاز به تعمیر فوری آسانسور، احساس می‌شود.

جذب رطوبت

هرچه گرد و خاک محیط بیشتر باشد، میزان خرابی و اختلال آسانسور نیز بیش‌تر است. وجود رطوبت در نقاط مختلف آسانسور نیز از علل عمده خرابی آن خواهد بود. بنابراین استفاده از خنک‌کننده هم برای تغییر دما و هم برای تغییر رطوبت توصیه می‌شود.

خراب شدن سیم بکسل

سیم بکسل، یکی از اجزای مهم آسانسور است که باید فشار آن همواره تنظیم شده و در صورت افزایش فشار، می‌تواند در عملکرد آسانسور و چرخ فلکه اختلال ایجاد کند و باعث ساییدگی آن شود.

اهمیت توجه و دقت هنگام تعمیرات آسانسور

انواع آسانسورها همانند هر وسیله برقی، پس از مدتی نیاز به تعمیر، کنترل کیفیت و سرویس دارد. هرچقدر بیش‌تر نکات ایمنی را رعایت کنید و در فواصل کم‌تری به نوسازی و بازسازی آسانسور بپردازید، کم‌تر به تعمیر نیاز پیدا می‌کنید. درصورت تعمیر به موقع معمولا هزینه‌ها پرداختی کاهش پیدا می‌کند. پس تعمیر آسانسور و رفع خرابی آسانسور را نباید پشت گوش انداخت.

اهمیت توجه هنگام تعمیرات آسانسور |‌فطرس مال

تعمیر آسانسور حتی در مواردی چون کاهش هزینه‌ها انرژی نیز مهم است و مصرف انرژی را بهینه می‌کند. به هیچ وجه شخصاً اقدام به دستکاری و تعمیر آسانسور نکنید. در اکثر اوقات پیشگیری از خرابی آسانسور، از خدمات تعمیر آسانسور هزینه کم‌تری دارد. پس قبل از هر چیز، اقدامات پیشگیری‌کننده را مد نظر قرار دهید.

تعمیر آسانسور ممکن است شامل تعویض قطعه یا تعمیر و تنظیم قطعه باشد‌. بهترین اقدام هنگام بروز هرگونه مشکل در آسانسور، اطلاع موضوع به مراکز تعمیر آسانسور در محل مشتری است. آسانسور هم در بخش مکانیکی و هم در بخش الکتریکی نیاز به یک تعمیر کار با تجربه دارد. خرابی یک قطعه از آسانسور ممکن است سایر قطعات را نیز درگیر کرده و باعث خرابی‌ها متعدد شود.

عوامل تاثیر گذار بر قیمت تعمیر آسانسور

تعمیر آسانسور و رفع خرابی آسانسور از موارد مهمی است که عدم توجه به آن باعث بروز مشکلات بزرگ‌تری خواهد شد. بنابراین حتی اگر هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور بسیار بالا باشد، یک امر ضروری به شمار می‌رود و باید انجام شود.

زیرا عدم تعمیر آن‌ و یا عدم سپردن کار به متخصص تعمیر آسانسور، باعث خرابی بیش‌تر دستگاه و حتی گاهاً آسیب‌های جسمی می‌شود. این موضوع ممکن است هزینه بسیار بالاتر یا آسیب‌ها جبران ناپذیری را به شما تحمیل کند.

عوامل گوناگونی در تعمیر نگهداری اسانسور و تعیین هزینه تعمیر آسانسور توسط سرویسکار آسانسور مؤثر هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به نوع آسانسور، برند و نوع قطعات آسانسور، میزان اختلال و خرابی، ظرفیت آسانسور و… اشاره کرد.

همچنین اگر آسانسور در یک ساختمان تجاری باشد، هزینه تعمیر آن‌ بالاتر رفته و اگر در ساختمان مسکونی باشد، با هزینه کم‌تری تعمیر می‌شود. در واقع ساختمان‌ها و برج‌های بلند، هزینه تعمیر بیش‌تری داشته و ساختمان‌ها با تعداد طبقات کم هزینه کم‌تری را بابت تعمیر شامل می‌شوند.

سپردن تعمیر آسانسور و رفع خرابی آسانسور به افراد متخصص و کاربلد

تعمیر آسانسور و رفع خرابی آسانسور از مشکلات رایج در ساختمان‌های مسکونی و تجاری است که چالش‌ها گوناگونی را ایجاد می‌کند. این خرابی‌ها می‌تواند به دلایل گوناگونی همچون دمای بالا و خرابی سیستم خنک‌کننده، سوختن موتور و کثیف شدن روغن به وجود آید.

نکته بسیار مهمی که هنگام بروز خرابی آسانسور حتما باید رعایت شود، عدم دستکاری سرخود آسانسور و انتخاب یک مرکز تخصصی معتبر با تعمیرکاران متخصص و کار بلد است که امکان سرویس اصولی آسانسور با پیشرفته‌ترین امکانات را برای شما فراهم‌ می‌کنند. هزینه تعمیر و نگهداری آسانسور توسط افراد متخصص منطقی گرفته می‌شود.