توان موتور آسانسور چگونه محاسبه می‌شود؟
توان موتور آسانسور

توان موتور آسانسور چگونه محاسبه می‌شود؟

آسانسورها از اصلی‌ترین بخش‌های ساختمان‌های امروزی به حساب می‌آیند و مهم‌ترین بخش هر آسانسور را می‌توان موتور آن دانست. موتورهای آسانسور خود دارای انواعی هستند. اما یکی از نکاتی که موتورهای آسانسور را از هم متمایز می‌کند، توان موتور آسانسور است. هر موتور آسانسور می‌تواند توان و قدرت متفاوتی داشته باشد.

حال سوال اینجاست که محاسبه توان موتور آسانسور چگونه انجام می‌شود؟ کدام موتور برای چه ساختمانی مناسب است؟ اصلا این محاسبه توان موتور چرا پراهمیت است؟ در ادامه این مطلب اطلاعات بیشتری درباره توان و قدرت موتور آسانسور در اختیار شما قرار خواهیم داد. با فطرس مال همراه باشید.

توان موتور آسانسور چیست؟

پیش از اینکه درباره توان موتور آسانسور بگوییم، لازم است تعریفی کلی درباره دو نوع اصلی موتورهای آسانسور ارائه دهیم. همانطور که گفتیم به طور کلی دو نوع موتور آسانسوروجود دارد. موتورهای آسانسور گیربکس‌دار و موتورهای آسانسور گیرلس دو نوع اصلی موتورها هستند. اصلی‌ترین تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور در سرعت کابین آن‌هاست.

آسانسورهای گیربکس‌دار آن دسته از آسانسورهایی هستند که برای بالا و پایین رفتن به موتور گیربکس‌دار نیاز دارند. این موتور گیبرکس به یک فلکه هرزگرد آسانسور متصل است که این فلکه مانند یک قرقره سبب می‌گردد که با حرکت کابل، کابین به حرکت دربیاید و به بالا و پایین برود. سرعت این نوع از آسانسورها با این نوع از موتور می‌تواند به 150 متر بر دقیقه هم برسد و وزن بسیار زیادی را نیز تحمل کند.

تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور | فطرس مال

این در حالی است که آسانسورهایی که موتور گیرلس دارند، سرعتی حدود 600 متر بر دقیقه داشته و معمولا هم برای ساختمان‌های مرتفع‌تر گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

همین موضوع سرعت که درباره دو نوع اصلی موتور آسانسور مطرح کردیم، یکی از اصلی‌ترین عوامل تاثیرگذار بر توان موتور آسانسور است. اجازه دهید ابتدا یک معنی کلی درباره توان موتور آسانسور ارائه دهیم. به حداکثر نیرویی که به هر آسانسور اعمال می‌شوند، توان موتور آسانسور می‌گویند.

با توجه به همین تعریف می‌توانید متوجه شوید که سرعت چقدر می‌تواند روی توان موتور آسانسور تاثیر بگذارد. هرچقدر سرعت حرکت و بالا و پایین رفتن کابین آسانسور بیشتر باشد، موتور آسانسور باید توان بیشتری داشته باشد و بالعکس آسانسورهایی که سرعت پایین‌تری دارند ممکن است به موتورهایی که توان زیادی دارند نیازی نداشته باشند.

البته برای محاسبه توان موتور آسانسور فقط مبحث سرعت کابین تاثیرگذار نیست و عوامل دیگری هم می‌توانند در محاسبه توان تاثیرگذار باشند. این عوامل در ادامه معرفی خواهند شد.

توان موتور آسانسور چگونه محاسبه می‌شود؟

برای اینکه مشخص شود چه آسانسوری با چه نوع موتوری مناسب یک ساختمان است باید توان موتور آسانسور محاسبه شده و بعد از محاسبه اقدام به خرید موتور آسانسور کنید. عوامل زیادی بر توان موتور آسانسور تاثیر می‌گذارند. پیشتر اشاره کردیم که یکی از این عوامل مهم، سرعت کابین آسانسور است. دو عامل تاثیرگذار دیگر بر محاسبه توان موتور آسانسور عبارتند از:

  1. ظرفیت آسانسور : طبیعتا هرچه ظرفیت کابین آسانسور بیشتر باشد، توان موتور آسانسور برای بالا و پایین بردن کابین باید بیشتر باشد.
  2. بار استاتیک آسانسور : منظور از بار استاتیک قطعات، مجموع جرم قطعاتی است که در طول جابجایی آسانسور تغییر نمی‌کند. جرم کابین و تجهیزات آن، جرم تراول کابل آسانسور، جرم سیم بکسل‌ها و جرم زنجیر جبران آسانسور مجموع بار استاتیک آسانسور را ارائه می‌دهند.
    ارتفاع چاه آسانسور و ظرفیت آسانسور نیز به خودی خود روی افزایش بار استاتیکی آسانسور تاثیرگذارند. پس برای بدست آوردن بار استاتیکی آسانسور ابتدا باید این دو مورد را بررسی کنید.

توان موتور آسانسور چگونه محاسبه می‌شود

فرمول محاسبه توان موتور آسانسور

حال که درباره عوامل تاثیرگذار بر روی توان موتور آسانسور صحبت کردیم، وقت آن رسیده که به سوال اصلی که در ذهن بسیاری از شما شکل گرفته پاسخ دهیم. آیا فرمولی برای محاسبه توان موتور آسانسور وجود دارد؟ در پاسخ باید بگوییم که بله. فرمول زیر می‌تواند ایده‌آل‌ترین توان موتور آسانسور را به شما نشان دهد:

P = F ×V

سرعت دورانی×گشتاور خورجی = توان

عواملی مانند موقعیت قرارگیری موتور آسانسور در موتورخانه، ضریب سیم بکسل، تعداد فلکه هرزگرد آسانسور، نیروی اصطکاک و … در این فرمول اعمال نمی‌شوند. پس توان واقعی یک موتور آسانسور باید از توان ایده‌آل بیشتر باشد.

توان واقعی موتور آسانسور چگونه محاسبه می‌شود؟

نگران نباشید؛ برای محاسبه توان واقعی آسانسور هم فرمولی وجود دارد که می‌توانید از آن کمک بگیرید. فرمول محاسبه توان واقعی موتور آسانسور به شرح زیر است:

P=((G*V)/N)*9.81

متغیرهایی که در این فرمول به کار رفته‌اند، به ترتیب به شرح زیر تعریف می‌شوند:

  • P توان موتور آسانسور بر حسب وات
  • V سرعت آسانسور یا همان سرعت کابین آسانسور بر حسب متر بر ثانیه
  • G حداکثر بار هر نفر در کابین آسانسور

محاسبه قدرت موتور آسانسور چگونه است؟

برای اینکه بتوانید قدرت موتور آسانسور یا به عبارتی توان موتور آسانسور با درنظر گرفتن تمامی فاکتورها را بدست آورید، می‌توانید از فرمول گسترده زیر استفاده کنید:

q= ((p+Q-(p+Q/2)- Si+Mtrc/2)/I+s)/eta^n

  • P جرم کابین آسانسور بر حسب کیلوگرم
  • Q جرم بار درون کابین آسانسور بر حسب کیلوگرم
  • Si جرم زنجیر جبران آسانسور بر حسب کیلوگرم
  • S جرم سیم بکسل های سیستم تعلیق آسانسور
  • Mtrc جرم تراول کابیل آسانسور بر حسب کیلوگرم
  • N تعداد فلکه های هرزگرد آسانسور
  • Eta راندمان فلکه‌های هرزگرد (در اغلب سیستم‌ها 95 لحاظ می‌شود)

موتور مناسب هر ساختمان کدام است؟

برای انتخاب مناسب هر ساختمان باید عوامل مختلفی را در نظر گرفت. پیشتر گفتیم که حداکثر سرعت موتورهای گیربکس‌دار 150 متر بر دقیقه بوده و توان حرکت آن تا ارتفاع 75 متر می‌باشد. حداکثر سرعت موتورهای گیرلس هم 600 متر بر دقیقه است و می‌توانند تا ارتفاع 600 متری حرکت کنند. پس در نتیجه موتورهای گیربکس‌دار انتخاب خوبی برای برج‌هایی که بیشتر از 24 طبقه دارند نیستند و آسانسورهای گیرلس انتخاب خوبی برای برج‌های بسیار بلند و پر رفت و آمد هستند.

پس پیش از انتخاب موتور آسانسور مناسب باید تعداد طبقات ساختمان و همچنین تعداد نفرات یا ظرفیت آسانسور را در نظر بگیرید. مطابق نکاتی که گفتیم توان هر موتور نشان‌دهنده ظرفیت ابجایی بار توسط آن آسانسور است. به ازای هر نفر حداقل یک کیلووات توان در نظر گرفته می‌شود و برای ظرفیت 6 نفر حدود 6 کیلووات توان موتور نیاز است. پس بسته به این نکات موتور آسانسور با توان مناسب را از بهترین برند موتور آسانسور انتخاب و تهیه کنید.

بهترین برند موتور آسانسور

جدول توان موتور آسانسور

این روزها موتورهای گیرلس بر موتورهای گیربکس‌دار ارجحیت دارند و به واسطه مزایایشان در ساختمان‌های بیشتری مورد استفاده و نصب قرار می‌گیرند. در ادامه جدولی را طراحی کرده‌ایم که با کمک آن بتوانید بر اساس تعداد نفرات یک ساختمان یا همان ظرفیت مورد نظر آن، تعداد طبقات و همچنین میزان سرعت آسانسور، توان مورد نیاز موتورتان را پیدا کرده و بسته به آن بهترین موتور آسانسور را انتخاب کنید.

تعداد نفراتوزن کابینسرعت کابینتوان موتورتعداد توقف
6 نفر500 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه5.4 کیلوواتتا 25 طبقه
8 نفر600 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه5.5 کیلوواتتا 25 طبقه
10 نفر900 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه7 کیلوواتتا 25 طبقه
12 نفر1000 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه5.8 کیلوواتتا 25 طبقه
14 نفر1100 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه5.9 کیلوواتتا 25 طبقه
16 نفر1200 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه11 کیلوواتتا 25 طبقه
18 نفر1200 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه5.12 کیلوواتتا 25 طبقه
20 نفر1200 کیلوگرم1.6 متر بر ثانیه14 کیلوواتتا 25 طبقه

سخن پایانی

در این مطلب اطلاعات کافی درباره توان موتور آسانسور را با شما درمیان گذاشتیم و به اهمیت زیاد آن به هنگام خرید موتور آسانسور پرداختیم. با فرمول‌هایی که در این مطلب آورده شدند، می‌توانید توان مورد نیاز برای موتور آسانسورتان را به طور تقریبی محاسبه کنید و موتوری را بخرید که توان مورد نیاز آسانسور شما را داشته باشد.

با خریدن موتوری که توان کمتری دارد، احتمالا خطرات ایمنی و صدمات جبران‌ناپذیری در انتظار آسانسور شما خواهند بود و از سویی خرید موتور آسانسور با توان بیشتر هزینه‌ی بیشتری برای نصب و نگهداری را با خود به همراه خواهد داشت که احتمالا برای ساختمان شما غیرضروری است. پس لازم است پیش از خرید انواع موتور آسانسور حتما نکات مربوط به توان موتور را در نظر بگیرید.