آشنایی با بهترین برند موتور آسانسور خارجی
بهترین برند موتور آسانسور

آشنایی با بهترین برند موتور آسانسور خارجی

امروزه بهترین برند موتور آسانسور برای ساختمان، همواره به یکی از دغدغه‌‌های اصلی برای سازندگان ساختمان‌‌ها و شرکت‌‌های فروش قطعات متنوع آسانسور بدل شده است. موتور، یکی از قطعات اصلی در آسانسور به‌‌شمار می‌‌رود که نیروی لازم را برای جابجایی آسانسور به طبقات مختلف تامین می‌‌کند.

خوب است بدانید که انواع متعددی از موتورهای آسانسور داخلی و خارجی در بازار وجود دارد که هر کدام از آن‌‌ها دارای کیفیت و کارکرد مخصوص به خود هستند.

موتور آسانسور به‌‌عنوان تاثیرگذارترین فاکتور در قیمت یک آسانسور محسوب می‌‌گردد.موتور آسانسور نقش بسیار مهمی در حرکت کابین آسانسور دارد. این موتورها با استفاده از قطعات و اجزای مختلف، نیروی الکتروموتور را به کابین آسانسور منتقل می‌کنند تا آن را به سمت بالا یا پایین حرکت دهند.

به‌‌طور کلی، موتور آسانسور وظیفه کنترل و انتقال نیرو را برای برآورده‌ کردن نیروی مورد نیاز برای سرعت و شتاب حرکت آسانسور دارد. انواع مختلفی از موتور آسانسور وجود دارد که از جمله مهمترین آن‌‌ها می‌‌توان به دو دسته گیربکسی و گیرلسی اشاره کرد.

در این مطلب از شرکت آسانسور فطرس مال، قصد داریم تا شما را با بهترین مارک موتور آسانسور آشنا کنیم و جزئیات کاملی را در رابطه با موتور آسانسور در اختیارتان قرار دهیم.

آشنایی با انواع آسانسور که بهتر است، بشناسید!

آسانسور، یکی از تجهیزات حمل و نقل عمودی به‌‌شمار می‌‌رود که اشخاص یا کالاها را میان طبقات یک ساختمان جابه‌جا می‌‌کند. به‌‌طور کلی آسانسورها به کمک موتورهای الکتریکی کار می‌‌کنند که یا از کابل کششی حرکتی یا سیستم‌‌های وزنه تعادل همچون چاله و در نوع سوم از پمپ مایع هیدرولیک به‌‌منظور بالا بردن یک پیستون استوانه‌‌ای استفاده می‌‌کنند.

معرفی انواع آسانسور | فطرس مال

انواع آسانسورها بر اساس نوع طراحی و مکانیسم چاله به چهار گروه تقسیم می‌شوند:

  1. آسانسور هیدرولیک
  2. آسانسور کششی
  3. آسانسور بالابرنده
  4. آسانسورهای بدون چاهک

همچنین، آسانسورها بر اساس سرعت حرکت، به چند دسته تقسیم می‌شوند که عبارت اند از:

  1. آسانسورهای پایین سرعت
  2. آسانسورهای متوسط سرعت
  3. آسانسورهای بالا سرعت

آسانسورها بر اساس نوع کاربرد هم به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که شامل آسانسورهای مسکونی، تجاری، صنعتی، بیمارستانی و… هستند. هر کدام از این آسانسورها کارکرد مخصوص خود را دارند که برای آشنایی با آن‌‌ها می‌‌توانید سری به مقاله آشنایی با انواع آسانسور بزنید.

معرفی قطعات آسانسور

قطعات آسانسور شامل اجزای مختلفی هستند که برای حرکت صحیح و ایمن آسانسور باید به درستی عمل کنند. قطعات اصلی آسانسور شامل موتور، کابین، درب، ریل، وزنه، سیم و… است. اما برای آشنایی با قطعات آسانسور به مقاله مرتبط با آن مراجعه کنید. اما در ادامه به معرفی انواع موتور آسانسور می‌پردازیم.

بررسی قطعات آسانسور

موتور آسانسور چگونه قطعه ای است؟

موتور آسانسور یک موتور الکتریکی است که برای حرکت کابین آسانسور به سمت بالا و پایین استفاده می‌شود. این موتورها از قطعات و اجزای مختلفی تشکیل شده‌اند که در اندازه‌های کوچک و بزرگ طراحی و ساخته می‌شوند.  در موتورهای آسانسور، نیروی الکتروموتور توسط یک قرقره‌ی کششی و چرخ‌دنده به کابین آسانسور جهت بالا یا پایین رفتن منتقل می‌شود. در صورتی که نیروی محرکه موتور مستقیما به قرقره کشش منتقل شود، گفته می‌شود که موتور آسانسور از نوع گیرلس است.

انواع موتور آسانسور موجود در بازار کدامند؟

در بخش قبلی، مطالبی را در خصوص موتور آسانسور و نقش آن در آسانسور ارائه کردیم. در این بخش، به معرفی انواع موتور آسانسور می‌‌پردازیم.

موتور گیربکس دار آسانسور

موتورهای گیربکسی، دارای قدرت کم اما سرعت چرخش زیادی هستند. در موتور گیربکس اسانسور، نیروی محرکه از سمت موتور به قرقره‌‌ها منتقل می‌‌شوند. بدین ترتیب، به محض ورود برق به موتور آسانسور، روتو در سیم پیچ آن شروع به چرخش خواهد کرد. این چرخش در ابتا میله گیربکس و در نهایت دنده‌‌های گیربکس را به چرخش در می‌‌آورد. در مرحله آخر هم فلکه گیربکس تکان می‌‌خورد و سیم بکسل، بالابر را به طرف بالا می‌‌کشد. بدین صورت، آسانسور در میان طبقات مختلف جابه‌‌چا می‌‌گردد.

موتور هیدرولیک آسانسور

در این مدل از موتور آسانسور، از قدرت هیدرولیک برای حرکت کابین آسانسور استفاده می‌گردد. موتور هیدرولیک آسانسور یک نوع موتور الکتریکی است که با استفاده از یک سیستم پمپاژ روغن هیدرولیک، کابین آسانسور را به حرکت در می‌آورد.

در این نوع موتور، قدرت ایجاد شده توسط موتور الکتریکی، روغن هیدرولیک را به سمت سیلندر پمپاژ می‌کند و امکان جابجایی پیستون فراهم می‌شود که در نهایت هم سبب می‌‌گردد تا کابین آسانسور به حرکت درآید.

گفتنی است که موتور هیدرولیک آسانسور به دلیل نوع طراحی و کارکرد فنی، کیفیت بسیار خوبی دارد و به همین دلیل از عمر بالایی برخوردار است. این نکته را باید بگوییم که موتورهای هیدرولیکی  برای آسانسورهای کوچک و متوسط استفاده می‌شوند و به دلیل عدم نیاز به گیربکس، نسبت به موتورهای گیربکس‌‌دار، صدای کمتری دارند.

موتور گیرلس آسانسور

در موتور گیرلسی، نیروی محرکه مستقیما به قرقره کشش منتقل می‌شود و نیازی به گیربکس نیست. موتور آسانسور گیرلس، دارای حجم کوچک‌‌تر و نصب آسان‌‌تری در مقایسه با موتور گیربکسی است. دور موتور در این نوع موتورها، معادل با 150 دور در دقیقه خواهد بود. به همین دلیل هم صدای کمی تولید می‌‌کنند. شایان ذکر است که موتور آسانسور گیرلس در مقایسه با موتورهای گیربکسی، برق بیشتری را مصرف می‌‌کنند. اما بازدهی بیشتری دارند. ناگفته نماند که موتور گیربکس آسانسور نیازی به روغن‌‌کاری ندارد.

بهترین ویژگی های یک موتور آسانسور خوب شامل چه مواردی است؟

خوب است بدانید که موتور، هسته مرکزی آسانسور محسوب می‌‌شود. به همین دلیل نیز استفاده از یک موتور آسانسور باکیفیت، به طول عمر بیشتر آسانسور کمک زیادی می‌‌کند. در ادامه به برخی از ویژگی‌‌هایی که بهترین موتور آسانسور بایستی از آن برخوردار باشد اشاره خواهیم کرد.

برای داشتن یک موتور آسانسور خوب، باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  1. برخورداری از کیفیت بالا : موتور آسانسور باید از قطعات باکیفیت بالا ساخته شده باشد تا عمر طولانی و عملکرد بهینه داشته باشد.
  2. داشتن قدرت کافی : موتور آسانسور بایستی دارای قدرت کافی برای به حرکت در آوردن کابین آسانسور و بارهای آن باشد.
  3. کنترل سرعت و شتاب : موتور آسانسور می‌‌بایست از قابلیت کنترل سرعت و شتاب کابین برخوردار باشد تا حرکت آسانسور به‌‌صورت نرم و کاملا بدون لرزش انجام گیرد.
  4. کارایی بالا : موتور آسانسور باید دارای کارایی بالایی باشد و انرژی کمی را مصرف کند.
  5. عدم نیاز به تعمیرات مکرر : یک موتور آسانسور خوب، بایستی از عمر طولانی برخوردار باشد و از هرگونه نیاز به تعمیرات مکرر در امان باشد.
  6. سازگاری با محیط : یک موتور مناسب آسانسور باید با محیط نصب و شرایط آن سازگاری خوبی داشته باشد.

بهترین برند موتور آسانسور گیربکس دار خارجی

همانطور که می‌‌دانید، بهترین موتور آسانسور در ایران تنوع زیادی دارد. این تنوع سبب شده است تا مشترین در هنگام خرید این محصول، حق انتخاب زیادی داشته باشند. در ادامه به معرفی بهترین مارک موتور آسانسور خارجی گیربکس‌دار موجود در بازار می‌پردازیم.

1. موتور گیربکسی آلبرتو ساسی

موتور گیربکس ساسی ساخت کشور ایتالیا است که در حدود 20 سال پیش وارد بازار ایران شد. این برند معروف به‌‌طور میانگین، سالیانه در حدود 5 هزار الی 10 هزار دستگاه موتور آسانسور را در بازار ایران به فروش می‌رساند. برند ساسی یکی از باکیفیت‌‌ترین و مطرح‌‌ترین برندها در زمینه تولید موتور در سطح بین‌‌المللی بوده و انتخاب اول بسیاری از ساختمان‌‌سازان است.

2.  موتور گیربکسی سیکور ایتالیا

موتور گیربکس سیکور ایتالیا یکی از بهترین برند‌های موتور آسانسور خارجی است که سابقه‌‌ای طولانی در فروش بین‌‌المللی دارد. این برند با نام تجاری موتور الکمپ در ایران توانسته است تا رکورد فروش و اجرای موتور آسانسور گیربکسی را در ساختمان‌‌های مسکونی بشکند.

گفتنی است که این برند ایتالیایی به واسطه قیمت و کیفیت مناسب خود توانسته است تا در سال‌‌های اخیر حدود 20 هزار دستگاه را در ایران به فروش برساند.

3.  موتور گیربکسی ایتال ساخت کشور ایتالیا

موتور گیربکسی ایتال گیرز ایتالیا، برپایه تولیدی به‌‌صرفه و نوین طراحی و تولید شده است. این موتور توانسته است تا در طی سالیان گذشته، در بازار ایران با محصولات شرکت سیکور به رقابت بپردازد.

4. موتور گیربکس ARKA (مونتاژ ایران)

این موتور با استفاده از قطعات آلبرتو ساسی ایتالیا با برند تجاری آرکا در داخل کشور عرضه می‌شود.

موتورگیربکس‌های ARKA در راستای حفظ محیط‌زیست و انطباق با اصول سبز، بدون الزام به تعویض روغن طراحی شده‌اند و ویژگی بی‌صدا بودنشان مطابق با استانداردهای جهانی از جمله CEI EN 60034-9:2005 به شهرت و مقبولیت در منطقه اوراسیا و خاورمیانه منجر شده است.

قطعاتی مانند دنده‌ها از جنس برنج آلیاژی با مقاومت بالا در برابر سایش و زنگ‌زدگی مونتاژ شده که این نوع برنج با تقویت دوام و استحکام، تحمل بارهای سنگین را فراهم می‌آورد. این آلیاژ در موقعیت‌هایی که دوام در برابر فشارهای مکرر و خوردگی مهم است به کار می‌رود.

موتورگیربکس‌های ARKA همچنین از بلبرینگ‌های پیشرفته SKF بهره برده که برای دوام طولانی‌تر و تحمل بارهای سنگین طراحی شده‌اند. ویژگی‌های برتر ضد ضربه و مقاومت بالا در برابر سایش این بلبرینگ‌ها، قطعاتی بادوام و مطمئن را تضمین می‌کند.

تمامی مدل‌های VVVF از انکودرهای Autonics استفاده می‌کنند که برای دقت بالا در کنترل حرکت و سرعت بهینه سازی شده‌اند.

آرکا، الهام گرفته از موتور گیربکس آلبرتو ساسی ایتالیاست و با بهره گیری از فناوری روز دنیا در خط تولید خود موفق به اخذ گواهینامه استاندارد اروپا (CE) و استاندارد ملی ایران شده است و تنها موتور گیربکس آسانسور مونتاژ ایران می باشد که از برترین قطعات اروپایی مانند بلبرینگ SKF سوئد، انکودر فابریک و فریم زیر موتور بهره مند می باشد.

بهترین موتور آسانسور گیرلس خارجی در ایران

در بخش قبلی، در مورد بهترین مارک موتور آسانسور گیربکس‌‌دار خارجی موجود در ایران مطالبی را ارائه دادیم. در این بخش، به معرفی بهترین موتورهای گیرلس خارجی در ایران می‌‌پردازیم.

1. موتور آسانسور گیرلس زیلابگ ساخت کشور آلمان

موتور گیرلس زیلابگ آلمان، یکی از بهترین برند موتور آسانسور بدون گیربکس در سطح بین‌‌المللی به‌‌شمار می‌‌رود که در بسیاری از برج‌‌های لوکس، مورد استفاده قرار می‌‌گیرد. قیمت این نوع موتور به دلیل کیفیت بالای خود در مقایسه با دیگر برندها، بالاتر است. گفتنی است که این موتور در ظرفیت‌‌های 6 تا 21 نفره در بازار ایران وجود دارد.

2. موتور گیرلس ویتور

موتور آسانسور گیرلسی ویتور، محصول کشور آلمان یا کارخانجات ویتور چین است که به‌‌عنوان یکی از بهترین و باکیفیت‌‌ترین موتورها در صنعت آسانسور شناخته می‌‌شود. جالب است بدانید که این برند وسیع‌‌ترین و بزرگترین شبکه فروش موتور آسانسور را در دنیا دارد.

مدل‌‌های آلمانی این موتور به‌‌خاطر مسائل تحریم به ندرت در ایران دیده می‌‌شود و قیمت آن‌‌ها نیز بالاتر از قیمت واقعی است. اما مدل‌‌های ساخت چین، با قیمت مناسبی در ایران به‌‌فروش می‌‌رسند. موتور ویتور باظرفیت‌‌های 8 الی 21 نفره در ایران موجود است.

3. موتور گیرلس آرکا

موتور گیرلس آرکا نوعی دیگر از بهترین مارک موتور آسانسور خارجی است که توسط گروه مهندسی و بازرگانی فطرس تولید می‌شود. این موتور تنها موتور گیرلس آسانسور در ایران با 4 سال گارانتی برای تمامی قطعات مکانیکی و الکتریکی، مجهز به انکودر فابریک و بلبرینگ SKF سوئد است.

خرید بهترین موتور آسانسور از فطرس مال

در این مطلب به معرفی بهترین برند موتور آسانسور خارجی پرداختیم. همانطور که اشاره شد، انوع مختلفی از برندهای موتور آسانسور در بازار ایران وجود دارد که شما عزیزان می‌‌توانید متناسب با بودجه خود یکی از آن‌‌ها را خریداری کنید.

اگر می‌‌خواهید تا موتور آسانسور خود را از شرکتی شناخته شده به‌‌همراه گارانتی و ضمانت‌‌نامه معتبر خریداری کنید، پیشنهاد ما به شما فروشگاه اینترنتی فطرس مال است. این مجموعه با برخورداری از سال‌‌ها تجربه و سابقه درخشان، همواره می‌‌کوشد تا خرید قطعات آسانسور با بالاتربن کیفیت را برای شما فراهم کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، با کارشناسان پشتیبانی این شرکت تماس حاصل فرمایید.