بررسی ۵ تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور
تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور | فطرس مال

بررسی ۵ تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور

انتخاب موتور مناسب برای آسانسور شما امری بسیار حائز اهمیت است. آسانسورها در ساختمان‌ها نقش بسیار مهمی را بازی می‌کنند و انتخاب نوع موتور آسانسور تأثیر قابل‌توجهی در عملکرد و عمر مفید آن دارد.

انواع موتور آسانسور شامل موتورهای گیربکس و گیرلس می‌شوند که در ادامه این مطلب می‌خواهیم تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم.

هنگامی که در حال بررسی و خرید موتور آسانسور هستید، باید به چند عامل کلیدی توجه کنید. اولین عامل، نوع موتور است. نوع موتور مشخص‌کننده کاربری و همچنین ساختار داخلی آن است و ازاین‌رو در زمان خرید این موضوع اهمیت بالایی خواهد داشت.

موتور گیربکس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

همان‌طور که از نام این نوع موتور هم مشخص است، بهینه‌سازی انرژی و انتقال آن از طریق گیربکس انجام می‌شود. برای خرید موتور آسانسور مهم است که ابتدا با ماهیت و ویژگی‌هایش آشنایی داشته باشید. به همین منظور در ادامه ابتدا چند مورد از ویژگی‌های مهم موتور گیربکس را مورد بررسی قرار می‌دهیم و در بخش بعدی ویژگی‌های مهم موتور گیرلس را مطرح می‌کنیم.

  • قدرت و ظرفیت: موتور باید قدرت کافی داشته باشد تا بتواند کابین و بار داخل آن را به‌صورت ایمن و به‌سرعت بین طبقات حرکت دهد. قدرت و ظرفیت موتور به وزن بار، تعداد مسافران و سرعت آسانسور وابسته است و در مورد موتور گیربکس آسانسور می‌توان گفت که این موتورها توان تأمین انرژی کافی برای انواع آسانسورها را خواهند داشت.
  • سرعت: سرعت موتور گیربکس آسانسور نقش مهمی در زمان حرکت بین طبقات دارد. سرعت جابه‌جایی آسانسور با استفاده از موتور گیربکس به طور کامل قابل‌کنترل و تنظیم خواهد بود و این موضوع یک ویژگی مهم برای آن است.

موتور گیربکس آرکا | فطرس مال

موتور گیرلس چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

برخلاف موتورهای گیربکسی که دارای گیربکس هستند، موتور گیرلس بدون گیربکس عمل می‌کند. این نوع موتورها از نوع موتورهای سنکرون با المان‌های مغناطیسی دائم استفاده می‌کنند و از نظر کارایی عملکرد بسیار خوبی خواهند داشت. برای آشنایی بیش‌تر ویژگی‌های این نوع موتور را بررسی می‌کنیم:

  • انتقال قدرت مستقیم: یکی از مزایای اصلی موتور گیرلس آسانسور، عدم نیاز به سیستم گیربکس است. این به معنی انتقال مستقیم قدرت از موتور به کابین آسانسور است. این ویژگی باعث کاهش انرژی و افزایش کارایی می‌شود.
  • کارایی بالا: موتور گیرلس با استفاده از المان‌های مغناطیسی، کارایی بالایی ارائه می‌دهد. این نوع موتورها دارای بازدهی بسیار خوب و عمر طولانی هستند و انرژی بسیار کمی نیاز دارند.
  • صرفه‌جویی در انرژی: به دلیل عدم نیاز به سیستم گیربکس و انتقال قدرت به شکل مستقیم، موتور گیرلس آسانسور به‌طورکلی مصرف انرژی کمتری نسبت به موتورهای گیربکسی دارد.

موتور گیرلس ویتور | فطرس مال

تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور

اولین آسانسور شناخته شده در دنیای مدرن توسط الیشا اوتیس طراحی شد. این آسانسور نوعی آسانسور هیدرولیک بود که بار فشار آب عمل می‌کرد و با آسانسورهای امروزی بسیار متفاوت بود. با پیشرفت فناوری، انواع مختلفی از آسانسورها معرفی شده‌اند و امروزه شاهد هستیم که آسانسورها راحتی و کارایی بسیار بالاتر دارند.

در این بخش می‌خواهیم تفاوت میان دو نوع از کاربردی‌ترین موتورهای آسانسور را بررسی کنیم. این اطلاعات در زمان خرید بسیار برای شما کارآمد خواهد بود.

1.     موقعیت چرخ اصلی

آسانسورهای گیربکسی و بدون گیربکس هر دو نوعی آسانسورهای کششی هستند که بیشترین استفاده را دارند. در این نوع آسانسورها، کابین توسط سیم‌های فولادی که به‌واسطه یک چرخ به موتور آسانسور متصل هستند، حرکت داده می‌شود.

اما تفاوت اصلی بین این دو نوع در موقعیت قرارگیری این چرخ است. در آسانسورهای دارای موتور گیربکس، چرخ در اتاق ماشین که در بالای محفظه آسانسور قرار دارد، جای می‌گیرد، درحالی‌که در آسانسورهای گیرلس، چرخ بالای کابین قرار دارد و همراه با کابین حرکت می‌کند.

2.     نیاز به اتاق موتور

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها بین موتور گیربکس و گیرلس، وجود اتاق ماشین است. در آسانسورهای گیربکسی، چرخ و موتور باید در اتاق ماشین قرار گیرند که در بالای محفظه آسانسور قرار دارد.

اما در آسانسورهای گیرلس نیازی به اتاق ماشین وجود ندارد، چرا که چرخ مستقیماً به موتور و کابین متصل می‌شود. به همین دلیل، آسانسورهای گیرلس به عنوان آسانسورهای بدون اتاق ماشین یا MRL  شناخته می‌شوند.

جدول مقایسه موتور گیربکس و گیرلس آسانسور

باتوجه‌به این مقایسه‌ها، وقتی سؤال “آسانسور با گیربکس یا بدون گیربکس؟” مطرح می‌شود، پاسخ بسیار واضح است که موتورهای آسانسور گیرلس بهتر از موتورهای گیربکسی عمل می‌کنند.
تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور بسیار زیاد است و در این مطلب تنها چند مورد بررسی شده‌اند. البته موتورها را می‌توان از جنبه‌های دیگر هم مقایسه کرد. 

به‌طورکلی باتوجه‌به تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور باید بگوییم که موتورهای گیرلس عمدتاً برای ساختمان‌هایی که فضای محدود دارند، مناسب خواهند بود.

همچنین در نظر داشته باشید که قیمت این موتورها هم ممکن است بالاتر باشد. در نهایت پیش از خرید شما بودجه، نیازها و انتظارات خود را در نظر داشته باشید و با استفاده از جدول مقایسه زیر، بهترین تصمیم برای خرید یکی از این دو موتور را بگیرید.

 موتور گیرلسموتور گیربکس
موقعیت چرخ اصلیچسبیده به کابیندر اتاق موتور
نیاز به اتاق موتورندارددارد
مصرف انرژیپایین‌تربالاتر
راحتیبیشترکمتر
ظرفیت حمل باربیشترکمتر
بهترین محل نصبانواع ساختمان‌های اداری، تجاری یا مسکونیساختمان‌های مسکونی با تعداد طبقات کم