جامع ترین راهنمای خرید موتور آسانسور
موتور آسانسور، قلب تجهیزات آسانسور

جامع ترین راهنمای خرید موتور آسانسور

از آنجایی‌که موتورهای به کار رفته در آسانسورها، نقش بسیار مهمی را بر عهده دارند، می‌بایست از ویژگی‌های کارآمدترین موتورها آگاه بود. شما با کمک راهنمای خرید موتور آسانسور می‌توانید بهترین برند موتور آسانسور را بر اساس شرایط و نیازهای خود شناسایی کرده و برای خرید موتور آسانسور اقدام کنید.

شما می‌توانید با درک تفاوت موتورهای گیرلس، موتورهای گیربکس دار و موتورهای پنوماتیک، بهترین موتور را بر اساس نیازهای خود شناسایی و خریداری کنید؛ لذا توصیه می‌شود توضیحات مرتبط با این موتورها را با دقت مطالعه و دنبال کنید.

اهمیت خرید مناسب ترین موتور آسانسور

امروزه انواع مختلفی از موتور آسانسورها طراحی شده و وارد بازار می‌شوند. از آنجایی‌که موتور آسانسور نقش بسیار مهمی را بر عهده دارد، می‌بایست از نحوه عملکرد آن اطلاعات درستی داشته باشید. چراکه، خرید موتور آسانسور مناسب، یک سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی خواهد شد.

با مورد بررسی قرار دادن ویژگی‌های انواع موتور آسانسور، انتخاب این بخش از آسانسورها به اقدام آسان‌تری مبدل می‌شود؛ به همین دلیل در نخستین قسمت راهنمای خرید موتور آسانسور با انواع موتور آشنا خواهید شد.

آشنایی با انواع موتور آسانسور کششی

متداول‌ترین و کارآمدترین آسانسورها از نوع کششی هستند. موتور به کاررفته در آسانسورهای کششی، از نوع آتوود است. این نوع از آسانسورها با کمک انرژی و با کمک وزنه آسانسور جابجا می‌شوند. به همین دلیل، این مدل از آسانسورها به موتور با توان کمتری نیاز پیدا می‌کنند. موتور آسانسور کششی را می‌توان به صورت زیر تقسیم‌بندی کرد:

  1. موتور آسانسور گیربکس دار
  2. موتور آسانسور گیرلس

در ادامه این راهنما، می‌توانید با تفاوت موتور گیربکس و گیرلس آسانسور آشنا شده و مناسب‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

موتور گیربکس دار آسانسور

موتور گیربکس دار آسانسور خود به 2 دسته تک سرعته و دو سرعته تقسیم می‌شوند. توجه داشته باشید که هریک از مدل‌های مذکور برای شرایط متفاوتی کاربرد دارند؛ لذا کشف تفاوت موتور آسانسور تک سرعته و دو سرعته می‌تواند بهترین راهنمای خرید موتور آسانسور را در اختیار شما قرار بدهد.

موتور گیربکس دار تک سرعته

این دسته از موتورهای بالابر، تنها امکان جابجایی با یک سرعت را در اختیار کاربرین قرار می‌دهند. هنگامی‌که نیروی موتور از گیربکس به آسانسور منتقل می‌شود، آسانسور مورد نظر حرکت کرده و پس از نزدیک شدن به ناحیه توقف، سرعت آسانسور کاهش می‌یابد.

موتور گیربکس دار دو سرعته

آسانسورهای مجهز به موتور گیربکس دار دو سرعته، با شتاب و سرعت بسیاری بالایی حرکت می‌کنند. سرعت این آسانسورها در حدود سی سانتی‌متری مقصد کاهش یافته و سپس موجبات توقف آسانسور فراهم می‌آید. به دلیل سرعت بالای این آسانسورها، در موتور گیربکس‌دار اجزای زیر تعبیه می‌شوند:

  • دو سیم‌پیچ
  • دو سرعت
  • فلایویل

فلایویل، نوعی چرخ سنگین است که به موتور آسانسور متصل می‌شود. این قطعه مسئولیت جذب حرکات ناگهانی آسانسور را برعهده داشته و به نرم‌تر حرکت کردن آسانسور کمک می‌کند.

موتور آسانسور گیرلس

در طراحی موتور آسانسور گیرلس، گیربکس به کار نرفته و این امر باعث می‌شود که نیروی محرکه موتور به طور مستقیم به قرقره کششی منتقل شود. سرعت اولیه آسانسورهای دارای موتور گیرلس، پایین بوده و این سرعت رفته‌رفته افزایش می‌یابد. سرعت این بالابرها تا نزدیکی مقصد بالا بوده و به‌تدریج کاهش می‌یابد. با توجه به متغیر بودن ولتاژ موتورهای گیرلس، از این موتور‌ها می‌توان برای شرایط زیر بهره‌جویی کرد:

  1. نیاز به سرعت بالا
  2. استفاده مکرر از آسانسور

انتخاب مناسب ترین موتور برای آسانسور

هدف اصلی راهنمای خرید موتور آسانسور شناسایی مناسب‌ترین مدل موتور آسانسور بر اساس مدل آسانسور و بر حسب کاربری است؛ لذا در ادامه نکات بسیار مهم خرید موتور آسانسور را مشاهده خواهید کرد:

  1. موتورهای گیرلس گزینه‌های بهتری برای ساختمان‌های مرتفع هستند.
  2. چنانچه فضای کافی در موتورخانه وجود نداشته باشد، موتورهای گیرلس تنها گزینه موجود خواهند بود.
  3. موتورهای گیرلس سروصدای کمتری نسبت به مدل‌های گیربکس دار ایجاد می‌کنند.
  4. موتورهای گیرلس انرژی کمتری مصرف کرده و در هزینه برق صرفه‌جویی ایجاد می‌کنند.
  5. اغلب موتورهای گیرلس ظرفیت بار بیشتری را ارائه می‌سازند.
  6. موتورهای گیربکس دار از قیمت پایین‌تری برخوردار بوده و از هزینه نگهداری کمتری برخوردار هستند.

معرفی بهترین برندهای موتور آسانسور

در بسیاری از مطالب مرتبط با خرید موتور آسانسور می‌توان دریافت که موتورهای ایتالیایی، موتورهای آلمانی و موتورهای ایرانی در دسته مناسب‌ترین و محبوب‌ترین موتورهای آسانسور قرار می‌گیرند. پیش از خرید بهترین برند موتور آسانسور لازم چند برند مشهور را بشناسید. اینجا چند مورد از بهترین مدل‌های موتور آسانسور را معرفی خواهیم کرد:

موتور گیربکس سیکور ایتالیا

نتیجه‌ی تلاش‌های بلند مدت و برنامه‌های کلان سیکور، در سال 1981 با پایه‌گذاری یک کارخانه‌ی فعال و عملیاتی به ثمر نشست. این موتورهای بالابر به سبب کارایی و کیفیت خارق‌العاده در بازار ایران از شهرت و استقبال فراوانی برخوردار شده‌اند.

بی‌گمان، تولیدات سیکور را می‌توان از نمونه‌های برتر صنایع آسانسور شمرد که بدون هیچ مانعی راهی بازارهای بین‌المللی شده‌اند. محصولات سیکور ایتالیا به دوام و کارایی بالا و مقاومت بسیار بالا در برابر شرایط مختلف معروف هستند.

موتور گیربکس ساسی ایتالیا

برند آلبرتو ساسی، یکی از نام‌آشناهای قدیمی و معتبر در صنعت آسانسور و پله‌برقی است که در ایتالیا مستقر می‌باشد. تاسیس این شرکت به سال 1946 بازمی‌گردد، زمانی که آلبرتو ساسی با مأموریت ایجاد حلقه‌ای میان نوآوری و ساختارهای مکانیکی پیشرفته در جهت خدمت‌رسانی به صنایع بالابری، پایه‌گذاری شد. با گذشت زمان و تحقق بخشیدن به تعهدات خود در زمینه کیفیت و ایمنی، این شرکت توانست ردپای خود را در بازار جهانی به عنوان یک تولیدکننده مطمئن و باتجربه محکم کند.

موفقیت‌های آلبرتو ساسی علی‌رغم رقابت‌های فراوان در این صنعت، به دلیل سرمایه‌گذاری مداوم در تحقیق و توسعه و همچنین پایبندی به اصول دقت مهندسی و نوآوری‌های فنی بوده است. این برند در طول دهه‌ها، با تولید سیستم‌هایی که راحتی و امنیت مصرف‌کنندگان را در نظر می‌گیرد، خود را به عنوان یکی از پیشگامان صنعت مطرح کرده است. قیمت موتور آسانسور آلبرتو ساسی با توجه به طراحی آن‌ها و امنیت بالایی که برای آسانسور به همراه دارند، بسیار به صرفه است.

با میراثی غنی و تخصصی ریشه‌دار در ساخت اجزاء حیاتی آسانسورها مانند موتورها و کنترل‌کننده‌ها، برند آلبرتو ساسی همچنان به عنوان ستاره‌ای درخشان در آسمان صنعت آسانسور ایتالیا و جهان می‌درخشد. امروزه این شرکت با استفاده از فناوری‌های مدرن و کارآمد، اطمینان از انطباق محصولات با استانداردهای بین‌المللی را حفظ نموده و متعهد به ارائه راه‌حل‌های پایدار، مطمئن و ایمن برای پیشبرد صنعت آسانسور است.

از مهم‌ترین مزایای این موتور گیربکس می‌توان به کیفیت ساخت عالی، تنوع سرعت و قدرت، قابلیت استفاده در ساختمان‌های مرتفع و قیمت ایده‌آل اشاره داشت.

موتور گیربکس سیکور WSR ایران

این موتور گیربکس با استفاده از قطعات سیکور ایتالیا در ایران مونتاژ می‌شود. مونتاژ این محصول در ایران سبب آن شده است که بتوان در قبال هزینه‌کرد مناسب، به حداکثر کارایی برای پروژه‌های آسانسور با ترافیک بالا دست پیدا کرد.

موتور گیرلس زیلابگ آلمان

Ziehl-Abegg یک شرکت معتبر آلمانی است که در سال 1910 توسط Emil Ziehl با تمرکز بر تولید موتورهای الکتریکی تاسیس شد. بعدها، با پیوستن Günther Ziehl، پسر امیل و Heinz Ziehl به ترتیب در سال‌های 1930 و 1960، شرکت گسترش بیشتری یافت و به تولید فن‌های صنعتی و سپس به سیستم‌های هواکش و کنترل هوا روی آورد.

Ziehl-Abegg در زمینه تولید فن‌های سانتریفیوژ، فن‌های بدون پره و سیستم‌های انرژی معروف است و در طول زمان همواره بر نوآوری و پیشرفت‌های تکنولوژیکی تاکیید کرده است. همچنین این شرکت نقش مهمی در پیشبرد استانداردهای کیفیت و کارایی انرژی در صنعت خود ایفا کرده است.

مقر اصلی Ziehl-Abegg در شهر Künzelsau در آلمان واقع شده و شرکت در بیش از 100 کشور فعالیت می‌کند. از زمان تأسیسش، Ziehl-Abegg توانسته است با تحقیق و توسعه مستمر و متمرکز بر پایه اصولی مانند کیفیت، دوام و پایداری، به عنوان برندی معتبر و به نام در صنعت جهانی شناخته شود.

مصرف برق بسیار پایین، قابلیت نصب آسان و صدای بسیار کم، از جمله مهم‌ترین مزایای موتور آسانسور زیلابگ آلمانی هستند.

موتور گیرلس متروپلاست

موتور گیرلس متروپلاست با استفاده از قطعات مرغوب و مدرن ساخته شده و این محصول به خاطر برخورداری از کیفیت بالای ترمز شهرت دارد. این محصول ساخت ترکیه را می‌توان با کارایی بالا و با حداقل هزینه نگهداری تهیه کرد.

سخن پایانی

هر یک از آسانسورهای موجود در بازار، برای شرایط مختلفی عرضه می‌شوند. در هنگام خریداری این محصولات می‌بایست بودجه خود را برآورد کرده و بر اساس مواردی نظیر تعداد طبقات و میزان مصرف انرژی فرآیند خرید را آغاز کنید.

همچنین پیش از خرید این محصولات می‌بایست به فضای لازم برای اجرا و نصب آن‌ها توجه داشت. مجموعه فطرس مال با برخورداری از مشاورین خبره و تکنسین‌های مجموعه فطرس مال، می‌توانند شما را در انتخاب مناسب‌ترین محصولات مرتبط با آسانسورها همراهی کرده و مؤثرترین راهنمای خرید موتور آسانسور را  در اختیار شما قرار بدهند.