نکات مهم درباره هزینه‌ تعویض فلکه هرزگرد آسانسور
هزینه‌ تعویض فلکه هرزگرد آسانسور

نکات مهم درباره هزینه‌ تعویض فلکه هرزگرد آسانسور

آسانسورها مانند هر سیستم دیگر از قطعات و بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شوند که عملکرد مطلوب آن‌ها در کنار یکدیگر حرکت آرام و ایمن آسانسور را به دنبال خواهد داشت. داشتن شناخت کافی از آسانسورها و نحوه عملکرد آنها به ما کمک می‌کند تا با سرویس و نگهداری آسانسور به نحو صحیح تا جای ممکن از خرابی و فرسودگی زودهنگام آن جلوگیری کنیم و با این کار بر افزایش طول عمر مفید آنها اثر بگذاریم. 

برای رسیدن به این دانش لازم است قطعات مختلف آسانسور را هم بشناسیم. یکی از این قطعات مهم فلکه هرزگرد است، تمرکز ما در این متن علاوه بر معرفی این بخش از آسانسور بر زمان و هزینه‌ تعویض فلکه هرزگرد آسانسور خواهد بود.

فلکه هرزگرد آسانسور چیست؟

پیش از آنکه بدانیم هزینه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور چقدر است لازم است ابتدا از چیستی آن بپرسیم.فلکه هرزگرد آسانسور به لحاظ شکل ظاهری درست مانند یک قرقره است، این قطعه یکی از مهم‌ترین بخش‌های مکانیکی آسانسور است که وجودش به عنوان سیستم تعلیق آسانسور بسیار ضروری و حیاتی است. 

بر روی سطح فلکه هرزگرد شیارهایی وجود دارد که سیم بکسل‌های آسانسور درون آنها قرار می‌گیرند. یک بلبرینگ نیز درون آن قرار گرفته که با چرخش فلکه هرزگرد به دور محور یک شفت، حرکت سیم بکسل‌ها و در نهایت بالا و پایین رفتن کابین آسانسور را مهیا می‌کند. بر اساس استانداردهای مشخص شده این قطعات باید مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی و نیز اثرات مخرب عوامل محیطی داشته باشند.

فلکه هرزگرد آسانسور چه نقشی دارد؟

فلکه هرزگرد یا فلکه‌ موتور آسانسور فقط ظاهر یک قرقره را ندارد بلکه مانند یک قرقره هم عمل می‌کند و به نوعی وظیفه هدایت سیم بکسل به چاه آسانسور را بر عهده دارد. این قطعه به حفظ تعادل، خنثی کردن وزن و قرار دادن کابین در مسیر مستقیم بسیار کمک می‌کند و باعث ثبات در حرکت و رفع تنش‌های حرکتی احتمالی می‌شود. 

در واقع زمانی که آسانسور به بالا و پایین حرکت می‌کند، سیم بکسل که از یک طرف به کابین و از طرف دیگر به وزنه تعادل متصل است شروع به حرکت می‌کند و وظیفه و نقش فلکه هرزگرد آسانسور این است که با کمک شیارهایی که بر سطحش وجود دارند از انحراف سیم بکسل جلوگیری کند و از این طریق حرکت آسانسور را یکنواخت و تعادل آن را حفظ کند. بیشترین فشار بار آسانسور بر این قطعه تحمیل می‌شود و در هنگام محاسبه قیمت آسانسور نقش تعیین کننده‌ای دارد.

مراحل تعویض فلکه هرزگرد آسانسور

از آنچه در بالا گفته شد می‌توان فهمید که فلکه هرزگرد آسانسور نقش مهمی در سیستم آسانسورها بر عهده دارند و در صورتی که دچار اختلال شوند می‌توانند کل سیستم و حرکت آسانسور را مختل کنند. معمولا با کیفیت‌ترین انواع فلکه هرزگرد برای سیستم آسانسورها در نظر گرفته می‌شود اما در بسیاری از مواقع پس از استفاده‌ی مکرر از آسانسور ممکن است این بخش با مشکل مواجه شود یا حتی لازم باشد که با فلکه هرزگرد سالم جایگرین شود. 

لازم است قبل از پراختن به مسائل مربوط به هزینه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور از مراحل و نحوه تعویض این قطعه کمی حرف بزنیم. معمولا فلکه هرزگرد آسانسور زمانی به تعویض نیاز پیدا می‌کند که دچار سایش و خوردگی شده باشد و یکی از نشانه‌های این امر وجود براده‌های آهن در اطراف آن است، در هر حال تشخیص این مسأله با افراد متخصص است.

در صورت تشخیص و قصد تعویض فلکه هرزگرد آسانسور در مرحله اول و پیش از هر چیز باید آسانسور را خاموش کرد.

پس از خاموش کردن آسانسور و در مرحله دوم باید تمام سیم بکسل‌ها و نیز کابین آسانسور توسط افرادی که آسانسور را سرویس می‌کنند مهار شود.

در مرحله سوم و پس از انجام کارهای گفته شده در بالا باید فلکه کششی فولی فلکه را آزاد کرد. پس از آن باید فلکه فرسوده و آسیب‌دیده را جدا کرده و فلکه جدید و سالم را جایگزین آن کرد.

عوامل مؤثر در تعیین هزینه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور

حال که دانستیم فلکه هرزگرد چیست و چه نقش و وظیفه‌ای در سیستم آسانسور دارد طبیعی است که بخواهیم از اجرت تعویض فلکه هرزگرد آسانسور سر در آوریم. پیش از هر چیز باید بگوییم که امکان تعمیر فلکه هرزگرد معمولا وجود ندارد و در صورت خوردگی و خرابی باید تعویض شود. اما هزینه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور به دو عامل بسیار مهم وابسته است:

جنس فلکه هرزگرد

فلکه هرزگرد آسانسور معمولا از جنس چدن است که قابلیت ریخته‌گری خوبی دارد و در برابر فشار بالا و ارتعاش احتمالی معمولا مقاوم است. این قطعات به گونه‌ای ساخته می‌شوند که قابلیت حرکتی بالا و ایست اضطراری و دورانی قابل قبولی داشته باشند و در برابر خوردگی مقاوم باشند. برخورداری از سختی 160 تا 200 برینل برای فلکه هرزگرد آسانسور بسیار مناسب خواهد بود.

اجرت نصاب

در کنار جنس فلکه هرزگرد آسانسور دستمزدی که نصاب طلب می‌کند عامل مهم دیگری برای تعیین هزینه تعویض فلکه هرزگرد آسانسور است. این هزینه‌ها در شرکت‌هایی که به ارائه خدمات مربوط به نصب و نگهداری آسانسور می‌پردازند بر اساس قیمت‌های مصوب اتحادیه تعیین می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است مشکا آسانسور بسیار جدی باشد اما گاهی هم ممکن است قطعات اصلی آن دچار ایراد شده باشند و مشکل اساسی باشد، در این صورت ناگزیر باید قطعه مشکل‌ساز را با جایگزین جدید و سالم تعویض کرد.

سخن پایانی

لازم است در نظر داشته باشید که در صورت خرابی قطعات مهم و اصلی آسانسور بهتر است آنها را با قطعات با کیفیت جایگزین کنید و برای تأمین آنها به فروشگاه‌ها یا بورس قطعات آسانسور معتبر مراجعه کنید. اطمینان از کیفیت قطعه، اطمینان از طول عمر مفید بالای آن را به همراه خواهد داشت. نکته مهم دیگر این است تشخیص زمان تعویض قطعه و انجام این کا را همیشه باید به افرادی سپرد که در این زمینه از تجربه و تخصص لازم بهره دارند.