صفر تا صد مسیر تعمیرات موتور آسانسور؛ قلب تپنده‌ی ساختمان را دریابید!
تعمیرات موتور آسانسور

صفر تا صد مسیر تعمیرات موتور آسانسور؛ قلب تپنده‌ی ساختمان را دریابید!

آسانسورها به عنوان پرکاربردترین بخش‌های یک ساختمان باید مطمئن و مطابق با استانداردهای مشخص شده باشند. در یک روز معمولی ما ممکن است بارها از آسانسور محل کار یا منزل خود استفاده کنیم، به همین خاطر ایجاد اختلال یا ایراد در عملکرد آن می‌تواند بر کیفیت زندگی روزمره ما تأثیر بسزایی بگذارد. یکی از عوامل مهمی که ایمنی آسانسور را بالا می‌برد انجام سرویس منظم و به موقع است. 

بخش‌های مختلف آسانسور باید به طور مرتب بررسی شوند تا از سلامت آن‌ها اطمینان حاصل شود و در صورت بروز هر گونه ایراد یا اختلال بدون هدر دادن زمان به تعمیر یا تعویض آن‌ها پرداخته شود. به هنگام بررسی لیست قطعات آسانسور به سادگی می‌توان فهمید که قلپ تپنده‌ی آسانسور، موتور آن است. اهمیت این بخش، پرداختن به مبحث تعمیرات موتور آسانسور را ضرورت می‌بخشد پس با هم به آن می‌پردازیم.

نقش موتور آسانسور در عملکرد آن

همانطور که اشاره کردیم موتور، قلب تپنده آسانسور است و عملکرد آسانسور رابطه مستقیمی با عملکرد مطلوب آن دارد. موتور آسانسور وظیفه دارد نیروی لازم را برای به حرکت درآوردن سیستم کششی آسانسور فراهم کند. 

اهمیت این بخش استفاده از انواع باکیفیت و برندهای معتبر را ضروری می‌سازد چراکه یک موتور باکیفیت به هنگام بروز خطرات احتمالی، بی تردید مقاومت بیشتری از خود نشان می‌دهد و حتی هزینه‌های مربوط به مصرف انرژی یا هزینه تعمیر موتور آسانسور را کاهش می‌دهد.

در صورت بروز خرابی یا اختلال در عملکرد موتور، عملکرد کل آسانسور مختل خواهد شد. زیرا آسانسور علاوه بر این که نیروی لازم برای حرکت آن را تأمین می‌کند، سرعت و نرمی این حرکت را هم کنترل می‌کند. همین نقش مهم موتور در تأمین امنیت و آرامش کاربران است که به ما یادآور می‌شود که به هنگام تعمیر آسانسور، انجام کارهای مربوط به موتور آسانسور به طور خاص، از اهمیت عمده‌ای برخوردارند.

علت خرابی موتور آسانسور

عوامل بسیاری هستند که می‌توانند موجب خرابی موتور آسانسور شوند که تشخیص درست و به موقع آن‌ها به ما در کار تعمیرات موتور آسانسور بسیار کمک خواهد، اما مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • تراز نبودن موتور آسانسور: اگر موتور آسانسور به خوبی بر روی شاسی موتور تراز نشده باشد می‌تواند باعث خرابی موتور شود. برای جلوگیری از این امر لازم است که کارهای مربوط به نصب و انجام سرویس دوره‌ای آن با دقت بالا و توسط افراد متخصص انجام شود.

علت خرابی موتور آسانسور

  • عدم توازن و تقارن در ولتاژ تغذیه: یکی دیگر از عوامل خرابی موتور آن است که یک فاز از فازهای برق ورودی قطع شود یا تقارن آن‌ها بهم بخورد. استفاده از سیستم‌های حفاظتی کنترل ولتاژ و کنترل فاز در تابلو فرمان آسانسور می‌تواند مانع این مشکل شود و در صورت بروز چنین مشکلی برق ورودی را قطع کند.
  • خرابی بلبرینگ موتور آسانسور: بلبرینگ‌های موتور آسانسور وظیفه کاهش اصطکاک موتور را برعهده دارند و در صورتی که فشار زیادی به آن‌ها وارد شود ممکن است خراب شوند. خرابی این قطعات منجر به کارکرد نامطلوب موتور خواهد شود.
  • قرارگیری نادرست سیم بکسل روی فلکه موتور: نصب و توازن سیم بکسل‌ها بسیار مهم است و در صورتی که فشار وارده بر روی یکی از آن‌ها بیشتر از دیگری باشد موجبات فرسایش آن فراهم خواهد شد که خود باعث خرابی موتور خواهد شد. روغن‌کاری به موقع یکی از عواملی است که از فرسایش زود هنگام آنها جلوگیری می‌کند.
  • گرم شدن بیش از حد موتور آسانسور: استفاده بیش از حد ظرفیت، نداشتن سیستم تهویه مناسب یا برخی عوامل الکتریکی، می‌توانند منجر به گرم شدن بیش از حد موتور شوند. گرم شدن بیش از حد نیز می‌تواند باعث خاموش شدن یا مختل شدن کارکرد موتور شود.
  • خرابی الکتریکی: این نوع خرابی ممکن است به دلیل مشکلات مربوط به سیم‌کشی، مدار یا منبع تغذیه رخ دهند و باعث از کار افتادن موتور شوند.

حال که از عوامل مختلفی که باعث خرابی موتور آسانسور می‌شوند سخن گفتیم، لازم است از کارهای مربوط به تعمیرات موتور آسانسور و روش‌ها و مراحل آن نیز حرف بزنیم.

چگونگی انجام تعمیرات موتور آسانسور

پیش از هر چیز لازم است بدانیم که انجام کارهای مربوط به تعمیرات موتور آسانسور، کاری بسیار حساس و تخصصی است و بهتر است که توسط افراد متخصص و مجرب انجام شود.

این افراد متخصص ابتدا به دقت به بررسی موتور آسانسور و قطعات آن شامل سیم‌ها، قطعات الکتریکی، سیستم خنک‌کننده و… می‌پردازند تا پیش از کار تعمیر، مشکل آن را به درستی تشخیص دهند. سپس بسته به مشکل قطعات یا قطعه مورد نظر، برای تعمیر یا تعویض آن‌ها اقدام می‌کنند.

چگونگی انجام تعمیرات موتور آسانسور

در مرحله بعد، پس از کار تعمیر یا تعویض قطعات، در صورت نیاز به تنظیم مجدد موتور و سیستم‌های مرتبط، شامل تنظیم سرعت، فشار و…، به تنظیم مجدد آن می‌پردازند.

پس از طی مرحله تعمیر و تنظیم، عملکرد صحیح موتور باید مورد آزمایش قرار گیرد. این مرحله شامل انجام تست‌هایی مثل تست سرعت، تست باربری و… می‌شود.

هزینه تعمیرات موتور آسانسور

عوامل مختلفی می‌توانند تعیین کننده مقدار هزینه تعمیرات موتور آسانسور باشند، برخی از این عوامل عبارتند از:

  • نوع مشکل: طبیعتا مشکلات ساده‌تر که تنها با تعمیر قطعه یا قطعات مشکل‌دار حل می‌شوند، هزینه کمتری خواهند داشت و در مقایسه با آن‌ها مشکلات پیچیده‌تری که با لزوم تعویض قطعات همراه هستند، هزینه‌های بیشتری هم به بار خواهند آورد.
  • قطعات و موارد مورد نیاز: قطعات و موادی که برای تعمیرات موتور آسانسور ضروری هستند نیز عامل مؤثری در تعیین هزینه نهایی خواهند بود. بی‌شک خرید قطعات با کیفیت صرف هزینه‌های بالا را می‌طلبد اما فراموش نکنید که در عین حال دوام بیشتر این قطعات به نوعی باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های احتمالی آتی هم خواهد بود.

هزینه تعمیرات موتور آسانسور

  • شرکت تعمیرات آسانسور: شرکت‌های مختلفی که کار تعمیرات آسانسور را به طور تخصصی انجام می‌دهند، هر یک سیاست قیمت‌گذاری متفاوتی دارند. پس انتخاب از میان آنها کار بسیار مهمی است. لازم است که هزینه‌هایی که پرداخت می‌شوند، با خدماتی که ارائه می‌شوند تناسب داشته باشند.

سعی کنید تا با در نظر گرفتن موارد بالا هزینه تعمیر موتور آسانسور خود را به نحو معقول تنظیم کنید.

سخن پایانی

حال که از اهمیت نقش موتور آسانسور سخن گفتیم و به کارهایی پرداختیم که برای انجام تعمیرات موتور آسانسور لازم است انجام شود، بهتر است بدانیم که در مورد این بخش مهم و حیاتی خرید از مراجع معتبر یکی از ضروری‌ترین مسائل است. برخی فروشگاه‌های اینترنتی معتبر با ارائه باکیفیت‌ترین محصولات و قطعات، همواره رضایت، امنیت و راحتی مشتریان را اولویت کار خود قرار داده‌اند. 

سعی کنید با خرید از این فروشگاه‌ها و برخورداری از برندهای معتبر داخلی و خارجی از مقاومت و دوام محصول خود مطمئن شوید و امنیت آسانسور خود را تضمین کنید. برای خرید آنلاین موتور آسانسور کافی است بر روی لینک مورد نظر کلیک کنید تا به سادگی و با خیال راحت این کار را انجام دهید.