علت خرابی درایو آسانسور چیست؟ پاسخ اینجاست
علت خرابی درایو آسانسور

علت خرابی درایو آسانسور چیست؟ پاسخ اینجاست

آسانسورها سیستم‌های بسیار پیچیده‌ای هستند که از قطعات مختلف مکانیکی و الکتریکی تشکیل شده‌اند که کارکرد مطلوب آن‌ها به طور همزمان، عملکرد مطلوب آسانسور را در پی دارد. یکی از این قطعات بسیار مهم درایو آسانسور است. 

ما قصد داریم در این مطلب علت خرابی درایو آسانسور را تحلیل و بررسی کنیم؛ درواقع اطلاع از این موارد به ما در رفع خرابی آسانسور کمک خواهد کرد. پس اگر می‌خواهید بدانید چه عواملی باعث خرابی این قطعه می‌شوند و چگونه می‌توان به آنها پی برد، ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

درایو آسانسور چیست؟

برای اینکه بدانید درایو آسانسور چیست و به اهمیت آن را در میان دیگر قطعات پی ببرید به زمانی فکر کنید که در حال استفاده از آسانسور هستید و کابین آسانسور تکان می‌خورد. اگر در حین استفاده از آسانسور متوجه شوید که حرکت آن یکنواخت نیست و دچار نوسان است یا لرزش‌ها و تکان‌هایی در کابین احساس می‌شود، این امر نشانه‌ی آن است که کار کنترل سرعت موتور به خوبی انجام نمی‌شود. 

در واقع در چنین مواقعی دور موتور آسانسور سرعت گرفته و این سرعت به خوبی کنترل نشده است. قطعه‌ای که با وارد کردن فشار، سرعت و دور موتور را کم و کنترل می‌کند همین درایو آسانسور است که به آن اینورتر نیز می‌گویند.

اینورتر آسانسور چیست | فطرس مال

درایو آسانسور مسئولیت محافظت از الکترو موتور را بر عهده دارد و کارکرد درست آن باعث می‌شود شما حرکتی نرم، یکنواخت، بدون لرزش یا تکان و نیز توقفی آرام را به هنگام استفاده از آسانسور تجربه کنید. درایوها انواع گوناگونی دارند که هر یک ویژگی‌ها و مزایای خاص خود را دارد. 

این قطعات هوشمند برقی که از شبکه دریافت می‌کنند را به ولتاژ دی سی تبدیل می‌کنند و سپس اینورترها، آن را به ولتاژ ای سی که ولتاژ و فرکانس متغیری دارد، بدل می‌کنند و به این ترتیب از افزایش سرعت ناگهانی موتور جلوگیری می‌کنند و مانع ایجاد تکان و لرزش می‌شوند. حال که به اهمیت این قطعه پی بردید لازم است از علت خرابی درایو آسانسور نیز مطلع شوید تا به موقع از آن جلوگیری کنید. برای آشنایی بیشتر با این محصول به مقاله درایو آسانسور چیست مراجعه کنید.

مراحل عیب‌یابی درایو آسانسور

گاهی ممکن است درایو خوب کار نکند و این لزوما به معنای سوختن یا از کار افتادن آن نباشد. در این شرایط، وقتی از سالم بودن درایو و اتصال برق سه فاز به آن اطمینان حاصل کردیم، برای اینکه بدانیم علت خرابی درایو آسانسور چیست باید مراحل عیب‌یابی آن را به دقت طی کنیم، این مراحل عبارتند از:

  • بررسی وصل بودن سیم رابط بین دو بخش تغدیه و فرمان
  • بررسی ارتباط بین دو ترمینال مثبت و حصول اطمینان از اتصال درست آن
  • بررسی جریان برق 3 فاز و حصول اطمینان از کافی بودن آن
  • اندازه‌گیری ولتاژ بین ترمینال‌های مثبت و منفی با ولت‌متر و حصول اطمینان از اینکه اندازه آن 560 ولت است
  • در صورت بررسی دقیق تمامی موارد بالا و حصول اطمینان از صحت آنها باید سوئیچینگ درایو را تست کرد.

اگر به هنگام بررسی مرحله چهارم متوجه شدید که مقدار ولتاژ مشخص شده بین ترمینال‌های مثبت و منفی وجود ندارد آن وقت علت خرابی درایو آسانسور را باید در عملکرد نادرست دیود یا برک درایو یا آی جی بی تی جستجو کنید. برای مطمئن شدن از هر یک از این موارد لازم است تستهای خاصی انجام شود که در ادامه بیشتر به این موارد می‌پردازیم:

بررسی سالم بودن دیود

در این مورد باید از مولتی متری استفاده کرد که روی حالت تست دیود تنظیم شده باشد. سپس باید پراب سیاه رنگ مولتی متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمر زنگ مولتی متر روی روی ترمینال‌های سه گانه تنظیم شود تا بدین وسیله از پل بودن دو ترمینال مثبت مطمئن شویم. در پایان نتیجه‌ی این تست باید نشان‌دهنده‌ی مقدار برابر بین این دو ترمینال باشد و لازم است عدد آن بین 3 تا 5 باشد. 

در صورت مشاهده‌ی این عدد پراب‌های مولتی متر باید به شکل معکوس تنظیم گردند؛ به این معنی که پراب قرمز رنگ روی ترمینال مثبت و پراب سیاه رنگ روی ترمینال سه گانه تنظیم می‌شود. در این هنگام مقداری افزایشی روی مولتی متر به صفر می‌رسد. اگر فرایند انجام این تست به نتیجه‌ی مورد نظر نرسید آنگاه می‌توان دریافت که مشکل در واقع از دیود درایو آسانسور است.

مراحل عیب‌یابی درایو آسانسور

بررسی سالم بودن برک

انجام این مرحله نیز برای بررسی علل خرابی درایو آسانسور ضروری است. مراحلی که برای بررسی سالم بودن دیود طی شد برای بررسی سالم بودن برک هم باید طی شود با این تفاوت که عدد مشخص شده در اینجا باید بین 46 تا 48 باشد. پس از مشاهده‌ی این عدد است که باید پراب‌های مولتی متر را به نحو معکوس تنظیم کرد تا مقدار افزایشی قابل مشاهده به صفر برسد. 

پس از آن پراب قرمز روی ترمینال منفی خواهد بود عددی که شما می‌توانید مشاهده کنید عدد 1.8 خواهد بود که نشان‌دهنده‌ی آن است که مقدار افزایشی دارد به صفر می‌رسد. اگر در پایان این تست به نتیجه‌ای جز این رسیدید می‌توانید بگویید که مشکل از چاپر برک است و اختلال ایجاد شده مسیر بین ترمینال برک و ترمینال منفی را کوتاه کرده است.

بررسی سالم بودن آی جی بی تی

یکی دیگر از مراحل بررسی علل خرابی درایو آسانسور، تست آی جی بی تی است. برای انجام تست سالم بودن ایت قطعه پیش از هر کاری باید مطمئن شویم که مرحله‌ی دوم عیب‌یابی درایو آسانسور به درستی و با دقت انجام شده است. پس از آن باید پراب سیاه رنگ مولتی متر روی ترمینال مثبت و پراب قرمز رنگ آن روی ترمینال‌های خروجی تنظیم شود. 

در این مورد نیز مانند مورد تست دیود اعداد مشخص شده بین 3 تا 5 هستند که پس از مشاهده‌ی آنها پراب‌ها برای صفر شدن مقدار افزایشی باید به شکل معکوس تنظیم شوند. در صورتی که تست آی جی بی تی به نتیجه‌ای جز این برسد می‌توان گفت ایراد از این قطعه است. در واقع ممکن است سوختن آی جی بی تی باعث تمام این دردسرها و علت خرابی درایو آسانسور باشد.

اگر علت خرابی درایو آسانسور یکی از موارد بالا باشد به سادگی و با تعمیر درایو آسانسور می‌توان آن را برطرف کرد.

چرا درایو آسانسور می‌سوزد؟

حال که علت خرابی درایو آسانسور را بررسی کردیم میخواهیم بدانیم چه عواملی می‌توانند باعث از کار افتادن این قطعه شوند و علت سوختن درایو آسانسور باشند. پیش از هر چیز باید بدانیم که این اتفاق بسیار نادر است و معمولا مواردی که در بالا به آنها اشاره عملکرد این قطعه را مختل می‌کنند و به طور موقت باعث خرابی آن می‌شوند که با تعمیر درایو می‌توان آن اختلال را برطرف کرد. 

اما از آنجا که این قطعه از حساسیت بالایی برخوردار است عواملی مانند نوسان برق یا افزایش و کاهش ناگهانی ولتاژ می‌تواند باعث سوختن و از کار افتادن این قطعه شود. استفاده از محافظ‌های برق مناسب می‌تواند از این اتفاق جلوگیری کند.

چرا درایو آسانسور می‌سوزد؟

یکی دیگر از عواملی که می‌تواند باعث فرسودگی کامل و سوختن حتی بهترین درایو آسانسور شود این است وزنی که آسانسور معمولا تحمل می‌کند بیش از ظرفیت تعریف شده برای آن باشد. این امر باعث می‌شود موتور آسانسور تحت فشار زیادی قرار بگیرد و بسوزد که در نهایت باعث از کارافتادگی درایو آن هم می‌شود. یکی از عواملی که می‌تواند مانع این اتفاق شود این است که کارهای مربوط به سرویس و تعمیر آسانسور به طور منظم و به موقع انجام شود.

علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره شد باید گفت که پاره‌ای عوامل محیطی مانند دما و رطوبت بالا و همچنین آلاینده‌ها در این مورد بی‌تأثیر نیستند. از طرفی نصب صحیح آسانسور و حصول اطمینان از کارکرد صحیح قطعات آن به نوبه‌ی خود می‌تواند مانع از کار افتادن درایو بشود.

سخن پایانی

حال که از علت خرابی درایو آسانسور مطلع شدیم لازم است که جهت حفظ و بالا برن سطح ایمنی تا جای ممکن از آن جلوگیری کنیم. از نصب صحیح آسانسور و نیز نصب صحیح درایو آن مطمئن شوید، از دستگاه‌های تهویه هوا استفاده کنید و رطوبت هوا را کنترل کنید، برای جلوگیری از خرابی ناشی از نوسان برق از محافظ‌های مناسب استفاده کنید، آسانسور را به تحمل وزنی بیش از ظرفیت مشخص شده وادار نکنید و مهم‌تر از همه اینکه به طور منظم آسانسور را سرویس کنید و از سالم بودن تمام قطعات از جمله موتور و  فلکه هرزگرد که وجود اختلال در کارکرد آن حرکت آسانسور را مختل می‌کند، مطمئن شوید. عملکرد مطلوب و ایمنی بالای آسانسور تا حد زیادی به این قطعه وابسته است، پس لازم است تا با دانستن علت خرابی درایو آسانسور، به سرعت مانع آن شوید.