لقمه آسانسور چیست و چه انواعی دارد؟
لقمه آسانسور چیست

لقمه آسانسور چیست و چه انواعی دارد؟

آسانسور از قطعات بسیار مختلفی تولید می‌شود که برخی از آن‌ها بزرگ و چشمگیر مانند کابین هستند و برخی دیگر چندان در معرض دید کاربران قرار نمی‌گیرند. از جمله این قطعات می‌توان به لقمه آسانسور اشاره کرد. اما اگر برای شما هم این سوال وجود دارد که لقمه آسانسور چیست و چه کارایی در عملکرد آسانسور دارد، در ادامه به توضیحات بیشتری از این محصول خواهیم پرداخت.

بدون شک نمی‌توان یک قطعه را در آسانسور بدون اهمیت یا کم‌اهمیت دانست، چرا که مجموع فعالیت و عملکرد همه آن‌ها است که باعث می‌شود آسانسور در کمال امنیت و سرعت، شما را به طبقات مختلف ببرد.

برخی از این قطعات را احتمالاً از پیش هم می‌شناختید، مانند پنل کنترل داخل کابین، درب‌ها، نورهای داخل کابین؛ اما برخی دیگر از قطعات هستند که ممکن است تا حالا از نزدیک آن‌ها را ندیده باشید و حتی اسمی از آن‌ها نشنیده باشید. یکی از مهم‌ترین این قطعات، لقمه ریل آسانسور است که وظیفه بسیار مهمی در ایجاد مسیر ایمن برای آسانسور خواهد داشت.

لقمه آسانسور چیست؟

شاید به نظر برسد که لقمه ریل آسانسور یک قطعه بزرگ یا مکانیکی است و به همین دلیل کاربرد حیاتی و مهمی دارد درحالی‌که این طور نیست. در میان افرادی که کار نصب آسانسور را انجام می‌دهند و به‌طورکلی افراد خبره در این حوزه، لقمه آسانسور را با نام “بست ریل” هم می‌شناسند.

بست ریل یا لقمه آسانسور یک قطعه فلزی کوچک است که برای نصب کامل یک آسانسور به تعداد زیادی از آن‌ها نیاز خواهید داشت. با این که این قطعه کوچک است، اما نقشی که در سر هم کردن ریل‌ها دارد، باعث شده تا اهمیت بسیار بالایی داشته باشد و ازاین‌رو است که باید پیش از خرید حتماً به سؤال لقمه آسانسور چیست پاسخ دهید و با آن آشنایی داشته باشید.

مهم‌ترین کاربردهای لقمه ریل آسانسور چیست؟

آسانسور چگونه در یک خط صاف روبه‌بالا یا پایین حرکت می‌کند بدون این که از مسیرش خارج شود؟

در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که آسانسورها دارای ریل‌های راهنما هستند. این ریل‌ها از شروع مسیر حرکت تا انتهای آن در یک تونل عمودی که آسانسور در آن حرکت می‌کند، نصب می‌شوند. حال سؤال دیگری ایجاد می‌شود که این ریل‌ها چگونه سر جای خود محکم و ثابت می‌ایستند؟

اینجاست که باید از لقمه آسانسور استفاده شود. همواره برای نگه‌داشتن اجسام روی دیوار یا در ارتفاع از انواع بست‌های استفاده می‌شود و لقمه ریل آسانسور هم در واقع نوعی بست است. تنها تفاوت لقمه ریل با دیگر بست‌ها این است که بسیار بادوام و مقاوم است.

دقت کنید که ریل آسانسور در تمام طول مسیر باید به شکل ثابت و یکسان باقی بماند تا حرکت کابین به سمت بالا و پایین با مشکلی مواجه نشود. مسئولیت نگه‌داشتن ریل‌های در بهترین حالتشان بر عهده بست ریل خواهد بود.

در انتها موضوعی که باید بدانید این است که لقمه ریل‌ها را نمی‌توان در همه آسانسورها به تعداد یکسان و حتی از نوع یکسان استفاده کرد. دلیل هم این است که باتوجه‌به نوع آسانسور و کابین از ریل‌های متنوعی استفاده می‌شود و بست ریل باید متناسب با آن ریل‌ها انتخاب و نصب شود.

لقمه آسانسور چه انواعی دارد؟

بدون شک یکی از مهم‌ترین کارها برای شناخت لقمه ریل آسانسور این است که با انواع آن آشنا شوید. همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره کردیم، ریل‌های آسانسور تنوع زیادی دارند و شما باید بست مورد را باتوجه‌به نوع ریل انتخاب کنید. به همین منظور در ادامه این مطلب می‌خواهیم انواع لقمه‌ها یا بست‌های آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم تا آشنایی بیش‌تری با این حوزه داشته باشید.

1. لقمه پرسی

لقمه پرسی (Wedge Fastening) نوعی بست است که برای اتصال ریل‌های آسانسور به سازه‌های ساختمان استفاده می‌شود. این نوع لقمه، به‌عنوان لقمه مانعی نیز شناخته می‌شود، زیرا با استفاده از نیروی فشاری ریل را در محل خود قرار می‌دهد.

لقمه پرسی شامل قطعه‌ای با شکل مخروطی است. این قطعه، در محل موردنظر روی ریل قرار می‌گیرد و با استفاده از نیروی فشار به داخل ریل فشرده می‌شود. این فشار باعث ایجاد اصطکاک بین ریل و لقمه پرسی می‌شود که در نهایت ثبات و ایمنی اتصال را به همراه دارد.

2. لقمه قالبی

لقمه قالبی (Clamp Fastening) نوع دیگری از لقمه ریل است که برای اتصال ریل‌های آسانسور به سازه‌های ساختمان استفاده می‌شود. این نوع لقمه شامل قطعه‌ای است که به‌صورت افقی روی ریل قرار می‌گیرد و با استفاده از پیچ‌ها، ریل را بر روی سازه‌های ساختمان ثابت می‌کند.

لقمه قالبی به دلیل ساختار ساده‌تر و نصب آسان، در آسانسورهای کوچک‌تر و سازه‌های سبک‌تر مورداستفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از پیچ‌ها، لقمه قالبی به ریل آسانسور متصل شده و سپس با استفاده از پیچ‌ها یا وسایل اتصال دیگر، ریل را به سازه‌های ساختمانی ثابت می‌کند.

نحوه نصب لقمه آسانسور

در یک آسانسور تجهیزات زیادی وجود دارند که هر یک باید در نهایت دقت و توجه نصب شوند تا در نهایت آسانسور ایمن و مطمئن باشد. در مطلب معرفی لوازم آسانسور می‌توانید با برخی از این قطعات آشنا شوید، اما در ادامه می‌خواهیم بررسی کنیم که لقمه آسانسور را باید چگونه نصب کرد؟

  1. آماده‌سازی : در ابتدا، محل نصب لقمه در سازه‌های ساختمانی باید به‌دقت بررسی شود. سطح محل نصب باید صاف و مناسب برای نصب لقمه باشد. همچنین، ابتدا باید مطمئن شوید که لقمه مناسب برای نوع ریل آسانسور را انتخاب کرده‌اید.
  2. قراردادن لقمه : لقمه بر روی ریل‌های آسانسور قرار می‌گیرد. در صورت استفاده از لقمه پرسی، لقمه را روی ریل قرار داده و با استفاده از نیروی فشار، آن را در محل خود قرار دهید. در صورت استفاده از لقمه قالبی، لقمه را به‌صورت افقی روی ریل قرار داده و با استفاده از پیچ‌های اتصال، آن را بر روی سازه‌ ثابت کنید.
  3. اطمینان اتصال محکم : لقمه باید به‌صورت با استحکام بالا به ریل و سازه‌های ساختمانی متصل شود. معمولاً از پیچ‌ها، مهره‌ها یا وسایل اتصال دیگر برای این منظور استفاده می‌شود و شما باید اطمینان حاصل کنید که اتصال محکم است و لقمه روی محل نصب تکان نمی‌خورد.
  4. تنظیم ارتفاع : در صورت استفاده از لقمه پرسی، ممکن است نیاز به تنظیم ارتفاع ریل آسانسور باشد. با استفاده از پیچ‌ها یا وسایل تنظیم ارتفاع، ارتفاع ریل را مطابق با نیازهای خود تنظیم کنید تا آسانسور بهترین کارایی را داشته باشد.

بهترین لقمه آسانسور را از کجا تهیه کنیم؟

در بازار امروز، تولیدکنندگان و همچنین فروشندگان بسیار هستند که آسانسور و تجهیزات جانبی آن را عرضه می‌کنند، اما شما باید برای خرید لوازم آسانسور، یک فروشگاه و شرکت مناسب را انتخاب کنید که خدمات برتر را ارائه دهد.

در این زمینه توصیه می‌کنیم حتماً برای خرید لوازم آسانسور فطرس مال را در نظر داشته باشید که یک مجموعه حرفه‌ای از متخصصین را دارد و می‌تواند انواع قطعات آسانسور با ضمانت و خدمات پس از فروش عالی در اختیار شما بگذارد.