پاراشوت آسانسور چیست؟ وقتی ضامن امنیت خود را نمی‌شناسید!
پاراشوت آسانسور چیست

پاراشوت آسانسور چیست؟ وقتی ضامن امنیت خود را نمی‌شناسید!

اگر ساکن یک برج یا آپارتمان چند طبقه هستید یا ساختمانی که در آن کار می‌کنید یک ساختمان مرتفع است حتما در طول شبانه روز چندین بار از آسانسور استفاده می‌کنید، گاهی در اثر استفاده زیاد به آن فکر نمی‌کنید و گاهی با فکر کردن به حوادث احتمالی احساس نگرانی می‌کنید. از آنجا که زندگی مدرن استفاده از آسانسورها را به امری ضروری بدل ساخته، توجه به کیفیت و ایمنی آن‌ها به همین نسبت از ضرورت برخوردار است.

حال که آسانسورها تا این حد پرکاربرد هستند بهتر است که از پشت پرده آنها هم باخبر شویم و بدانیم سیستمی که جابه‌جایی ما را تا این حد ساده کرده از چه بخش‌هایی تشکیل شده و چگونه کار می‌کند. علاوه بر این برای حصول اطمینان از کارایی مطلوب و امنیت بالای آسانسور به هنگام خرید، لازم است با مراجعه به مطالبی که به معرفی اجزای آسانسور می‌پردازند، به قدر کافی در مورد این وسیله اطلاعات کسب کنیم. یکی از مهم‌ترین این اجزاء، پاراشوت یا سیستم ترمز اضطراری آسانسور است. اگر می‌خواهید بدانید پاراشوت آسانسور چیست این مطلب را تا آخر مطالعه کنید.

ترمز اضطراری آسانسور چیست؟

پاراشوت آسانسور که به آن ترمز اضطراری و ترمز ایمنی نیز می‌گویند بخشی بسیار مهم در سیستم کلی آسانسور است که تا حد زیادی به حفظ ایمنی آسانسور کمک می‌کند. در واقع اگر سرعت آسانسور از حد معین فراتر برود و نیز در صورت شل بودن یا قطع شدن سیم بکسل، احتمال وقوع حادثه وجود دارد. در این شرایط گاورنر سرعت فعال خواهد شد و این امر امکان ترمز اضطراری و توقف آسانسور را، برای جلوگیری از حادثه، فراهم می‌کند.

همانطور که می‌بینید اغلب اختلال در سایر بخش‌های آسانسور باعث فعال شدن پاراشوت می‌شود، پس بگذارید تأکید کنیم که برخورداری از قطعات با کیفیت تا حد زیادی از بروز اختلال و حادثه جلوگیری می‌کند. یکی از راه‌های مطمئن بودن از کیفیت محصول مراجعه به فروشگاه‌های معتبری است که به عرضه‌ی برندهای مطرح و باکیفیت می‌پردازند. با مراجعه به این فروشگاه‌ها می‌توانید با پرداخت قیمت معقول از محصولات با کیفیت برخوردار شوید، مثلا سیم بکسل آسانسور ارزان بخرید اما کارایی و طول عمر آن اطمینان حاصل کنید.

ترمز اضطرای آسانسور چیست

آیا پاراشوت آسانسور با ترمز آسانسور تفاوت دارد؟

یکی از سؤالات متداولی که معمولا ممکن است برای خوانندگان مطالب مربوط به آسانسور پیش بیاید این است که آیا پاراشوت آسانسور با ترمز آسانسور تفاوتی دارد؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم خیر. پاراشوت همان سیستم ترمز آسانسور است که برای پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی طراحی و اجرا می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت

حال که دانستیم پاراشوت آسانسور چیست لازم است که برای آشنایی بیشتر با این سیستم ترمز، اجزاء تشکیل‌دهنده آن را نیز بشناسیم. اجزاء پاراشوت آسانسور عبارتند از:

  •  پاراشوت (safety gear)
  • گاورنر آسانسور
  • پاراشوت فلکه ته چاه
  • کنتاکت‌های ایمنی
  • سیم بکسل گاورنر
  • وسیله ایمن برقی
  • اهرم فرمان
  • فنرهای نگهدارنده
  • فنرهای مستهلک کننده انرژی

در واقع عملکرد درست این اجزاء در کنار یکدیگر است که در نهایت عملکرد مطلوب پاراشوت و حفظ ایمنی مسافران را در پی خواهد داشت. بسیار مهم است که به هنگام خرید اجزای آسانسور یا به طور خاص اجزای پاراشوت به کیفیت آنها توجه شود، چرا که تضمین کیفیت آنها در واقع تضمین امنیت کاربران است.

اجزای تشکیل دهنده پاراشوت آسانسور

نحوه عملکرد پاراشوت

پس از پاسخ دادن به این پرسش که پاراشوت آسانسور چیست، بی درنگ این پرسش به ذهن مخاطب خواهد آمد که این بخش از آسانسور به چه صورت کار می‌کند. همانطور که در بالا هم اشاره شد آغاز کار این سیستم با فعال شدن گاورنر سرعت است. 

در واقع اگر سرعتی بیش از حد مجاز و مشخص شده برای آسانسور تشخیص داده شود بلافاصله گاورنر سرعت فعال می‌شود و با فرستادن سیگنال به سیستم ترمز اضطراری یا پاراشوت منجر به قفل شدن آن روی ریل‌ها یا وزنه تعادل خواهد شد. این امر باعث می‌شود که کابین آسانسور دچار اصطکاک و در نتیجه متوقف شود.

همانطور که متوجه شده‌اید تنظیم پاراشوت آسانسور به هنگام نصب آن باید با دقت بالایی انجام شود چرا که این سیستم نقشی مهم و غیر قابل چشم‌پوشی در تأمین امنیت آسانسور و کاربران دارد.

انواع پاراشوت یا ترمز اضطرای آسانسور

پاسخ به پرسش پاراشوت آسانسور چیست بدون پرداختن به انواع آن ناقص خواهد ماند. به طور کل می‌توان پاراشوت‌ها را به دو دسته تقسیم کرد: پاراشوت‌های آنی و پاراشوت‌های تدریجی.

تفاوت این دو نوع پاراشوت در نحوه ایجاد توقف است؛ به این معنی که پاراشوت آنی بالافاصله سیستم را قفل و متوقف می‌کنند اما پاراشوت‌های تدریجی کندتر و به تدریج این کار را می‌کنند.

با توجه به نوع عملکرد این دو نوع پاراشوت، پاراشوت‌های آنی که معمولا ازنوع غلتکی یا شانه‌ای است برای سیستم‌هایی مناسب هستند که سرعت آنها تقریبا 0.63 متر بر ثانیه باشد و پاراشوت تدریجی برای سیستم‌هایی با سرعت تقریبی 2.50 متر بر ثانیه، گزینه بهتری خواهد بود. 

همانطور که می‌بینید پاراشوت تدریجی برای آسانسورهایی مناسب‌تر است که سرعت بالاتری دارند زیرا فرایند توقف با شدت کمتری اتفاق می‌افتد و در نتیجه آسیبی که این توقف برای ریل‌ها به دنبال خواهد داشت بسیار کمتر خواهد شد.

انواع پاراشوت یا ترمز اضطرای آسانسور

نقش گاورنر در سیستم پاراشوت

چنان که پیش از این در پاسخ به سؤال پاراشوت آسانسور چیست، گفته شد گاورنر سرعت نقشی اساسی در کارکرد پاراشوت دارد و برای کنترل سرعت کابین آسانسور بخشی ضروری است؛ در اصل عملکرد درست و به موقع سیستم ترمز آسانسور یا پاراشوت به طور مستقیم به عملکرد مطلوب گاورنر بستگی دارد. وظیفه اصلی گاورنر این است که با کنترل سرعت کابین آسانسور مانع افزایش ناگهانی و ناپایدار آن شود و در مواقعی که آسانسور به علت بروز مشکلات فنی در معرض خطر سقوط است، برای جلوگیری از حوادث احتمالی آن را متوقف کند.

گاورنرها در واقع دستگاه‌های مکانیکی هستند که به کابل یا طنابی که به کابین آسانسور وصل است، متصل می‌شوند، در ادامه به ذکر مهم‌ترین وظایف آن می‌پردازیم:

  • اندازه‌گیری سرعت: گاورنرها سرعت کابین آسانسور را اندازه‌گیری می‌کنند و در صورتی که آسانسور به علت افزایش بیش از حد و ناپایدار سرعت در معرض خطر سقوط باشد، مانند یک واحد کنترلی وارد عمل می‌شوند.
  • تنظیم سرعت: اگر سرعت آسانسور به طور ناپایدار افزایش یابد گاورنر کار کنترل آن را بر عهده خواهد داشت و از شدت آن کم خواهد کرد. پاراشوت این کار را به وسیله دستگاه‌های مکانیکی مانند سیستم‌های زنجیره‌ای یا طنابی انجام می‌دهد.
  • وظیفه پاراشوت به هنگام بروز مشکل یا فراموشی: در صورت بروز مشکلاتی مثل قطع ناگهانی برق یا خرابی سیستم کنترل آسانسور، گاورنر آسانسور به عنوان یک واحد مستقل وارد عمل شده و سرعت آن را برای جلوگیری از وقوع حوادث به طور اضطراری کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

هدف ما از ارائه مقاله‌ای که خواندید این بود که مخاطب به خوبی با پاراشوت آسانسور آشنا شود و بتواند پاسخی کافی برای سؤال پاراشوت آسانسور چیست ارائه دهد. اگر ما در تلاشمان برای رسیدن به این هدف موفق بوده باشیم شما تاکنون به نقش اساسی پاراشوت یا سیستم ترمز اضطراری آسانسور پی برده کاملا توجه شده‌اید که یکی از مهمترین بخش‌هایی که کارکرد درست آن تا حد زیادی ایمنی آسانسور را در مواقع اضطراری تأمین می‌کند همین پاراشوت آسانور است. 

توجه نداشتن به ایمنی آسانسور می‌تواند برای مسافران بسیار خطرآفرین باشد، یکی از مواردی که تا حد زیادی زیادی به حفظ ایمنی و کارایی مطلوب آسانسور کمک می‌کند استفاده از قطعات باکیفیت است. پس اگر قصد خرید این قطعات را دارید با خرید از مراجع و فروشگاه‌های معتبر از کیفیت آن‌ها مطمئن شوید.