همه چیز در مورد دیکتاتور آسانسور
دیکتاتور آسانسور چیست

همه چیز در مورد دیکتاتور آسانسور

آسانسور یکی از محبوب‌ترین ابزاری‌ست که برای حمل و نقل افراد و اشیاء در بین طبقات یک ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله عمدتا در ساختمان‌های مرتفع، هتل‌ها، مراکز خرید، آپارتمان‌ها و سایر ساختمان‌های عمومی و تجاری قرار داده می‌شود و به واسطه دکمه‌های موجود در سیستم کنترل خود، به افراد اجازه فراخوانیِ آن به طبقه مورد نظرشان را می‌دهد.

استفاده از آسانسور به دلیل سهولت و راحتی در حرکتِ میان طبقات مختلف، صرفه‌جویی در زمان و افزایش ایمنی نسبت به استفاده از پله‌ها، بسیار رایج است. از آنجایی که عملکرد این وسیله، منوط به وجود تعداد زیادی از قطعات کاربردی‌ست، بنابراین در ادامه به معرفی یکی از کاربردی‌ترین قطعات آسانسور یعنی دیکتاتور آسانسور می‌پردازیم.

دیکتاتور آسانسور چیست؟

اما اگر برای شما هم این سوال پیش آمده که دیکتاتور آسانسور چیست؟ در جوابی کوتاه باید گفت که دیکتاتور آسانسور همان آرام بند است. در واقع دیکتاتور آسانسور به عنوان یکی از ابزار‌های کاربردی در آسانسور‌های کششی و دارای درب لولایی شناخته می‌شود که در قسمت بالای دربِ این نوع از آسانسور‌ها قرار گرفته و در همین‌ راستا به بسته شدن آرام درب آن کمک بسیاری می‌کند.

این قطعه که از آن تحت‌ عنوان « آرام بند آسانسور » نیز یاد می‌شود، با ایجاد فشار بر روی درب آسانسور، منجر به بسته شدن کامل آن شده و در نتیجه، به واسطه جلوگیری از بسته شدن سریع درب آسانسور، در افزایش راحتی و امنیت افراد نیز نقش موثری را ایفا می‌کند.

مزایای دیکتاتور آسانسور چیست؟

به طور کلی با نصب این قطعه جانبی در بالای درب آسانسور خود، از بسته شدن سریع آن و همچنین بروز مشکلات احتمالی جلوگیری می‌کنید. در این صورت به واسطه وجود و کارایی یک پیستون قابل تنظیم، سرعت بسته شدن درب آسانسور را بر اساس نیاز خود کاهش یا افزایش خواهید داد.

مزایای دیکتاتور آسانسور چیست

یکی از مزایای نصب دیکتاتور، نبود صدای آزاردهنده در هنگام بسته شدن درب آسانسور است. بنابراین می‌توان گفت نصب این قطعه، برای عملکرد بهتر آسانسور بسیار ضروری به شمار می‌رود.

کاربرد دیکتاتور آسانسور

از آنجایی که دیکتاتور آسانسور، یکی از قطعات حیاتی آسانسور به شمار می‌رود، بنابراین با گذر زمان کارایی خود را از دست داده و نیاز به تعویض خواهد داشت. تمامی آسانسورها به منظور جلوگیری از سقوط افراد در چاهک آسانسور، هنگام باز بودن درب آن شروع به حرکت نمی‌کنند.

بنابراین در صورت خرابی دیکتاتور نیز درب آن به طور کامل بسته نشده و آسانسور؛ هشدار باز بودن درب خود را برای شما نمایش خواهد داد. بنابراین با پدیدار شدن کاربرد دیکتاتور آسانسور، بهتر است تنظیم و در صورت لزوم، تعویض این قطعه را جدی بگیرید تا احتمال بروز مشکلات و چالش‌های مختلف نیز کاهش یابد. برای این کار می‌توانید از فروشگاه‌های فعال در فروش قطعات آسانسور کمک بگیرید.

اجزای تشکیل دهنده دیکتاتور آسانسور

درست است که در نگاه اول، دیکتاتور آسانسور قطعه‌ای کوچک به نظر می‌رسد! اما در حقیقت از چندین قطعه تشکیل شده است که هر کدام نیز نقش مهمی در عملکرد مناسب آن دارند. پیچ مختص تنظیم سرعت مخزن روغن، بست‌های فلزی، سیلندر، پیستون کوچک و نوعی چرخ غلتان ( قرقره ) از اجزای اصلی دیکتاتور آسانسور محسوب می‌شوند.

معمولاً فرایند نصب این محصول در هنگام نصب درب آن صورت گرفته و برای این منظور، سازندگانِ درب‌های لولایی، مکان مناسبی را در قسمت بالای درب آن، به این محصول اختصاص داده‌اند. بست‌های فلزی و دو پیچ، قادر به قراردهی این محصول در محل مناسب خود هستند.

اجزای تشکیل دهنده دیکتاتور آسانسور

نحوه تنظیم دیکتاتور درب آسانسور

جهت تنظیم آرام ‌بند درب آسانسور، در دیکتاتور آن نوعی پیچ تنظیمی قرار داده شده که امکان تنظیم سرعتِ باز و بسته شدن چرخ غلتان دیکتاتور درب آسانسور و یا همان آرام ‌بند را در اختیارتان قرار می‌دهد. این پیچ ممکن است یک پیچ آلنی یا پیچی دوسویه باشد و برای تنظیم آن، نیاز به یک آچار آلن یا یک پیچ گوشتی دوسویه داشته باشید. پیچ تنظیم در انتهای میله پیستون قرار گرفته و تنظیم خروجی سوزن را نیز تغییر می‌دهد. بنابراین برای بسته شدن آرام درب آسانسور، باید پیچ دیکتاتور را به جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

به منظور بسته شدن سریع‌تر درب آسانسور، پیچ تنظیم در جهت خلاف عقربه‌های ساعت چرخانده می‌شود. معمولا در طی فصل‌های سرد یا گرم سال، دیکتاتور آسانسور تحت‌تأثیر تغییرات دما قرار گرفته و در این‌صورت، نیاز به تنظیم مجدد درب‌ها را ایجاد می‌سازد. چرا که در زمستان، سرما باعث سفت و منجمد شدن روغن شده و در نهایت نیز منجر به کند شدن حرکت پیستون و بسته شدنِ سخت‌ترِ درب آسانسور می‌گردد. در نتیجه، سرویس‌کار آسانسورِ نیز باید زمانی را به تنظیم مجدد درب‌ها اختصاص دهد.

علائم خرابی دیکتاتور آسانسور

مانند هر وسیله‌ی دیگری، خرابی دیکتاتور آسانسور نیز دور از انتظار نیست. اما قبل از خرابی این قطعه، علائمی وجود دارد که شما را از دردسر دور نگه می‌دارد. علائم خرابی دیکتاتور آسانسور شامل موارد زیر است. مواردی که در صورت برخورد با هرکدام، بهتر است در اولین فرصت نسبت به برطرف ‌سازی‌شان اقدام شود:

  • مشکلات مربوط به شل یا سفت شدن درب‌ آسانسور می‌تواند، علتی برای خرابی دیکتاتور آن باشد. بنابراین اگر درب آسانسور با کوچک‌ترین حرکتی باز یا بسته می‌شود، احتمالا در فرایند روغن‌کاری دیکتاتور مشکلاتی به وجود آمده و در نتیجه باید نسبت به تعویض آن اقدام نمایید.
  • شل شدن پیچ‌های دیکتاتور جهت تنظیم سرعت باز و بسته شدنِ درب، ممکن است منجر به عملکرد نامناسب دیکتاتور آسانسور گردند. بنابراین بهتر است در اولین فرصت، از یک تعمیرکار متخصص در این زمینه کمک بگیرید.
  • علاوه بر این موارد، به وضعیت روغنِ دیکتاتور آسانسور نیز توجه داشته باشید. در فصول سرد یا گرم سال، معمولا این قطعه دچار تغییراتی شده و به همین‌دلیل، به روغن‌کاری مجدد نیاز دارد. بنابراین، در نگهداری و سرویس دوره‌ای این قطعه، حتما نسبت به روغن کاری صحیح آن نیز توجه داشته باشید.

بهترین مارک دیکتاتور آسانسور

خرابی درب آسانسور؛ یکی از رایج‌ترین مشکلات آن به شمار می‌رود. به خصوص در طبقه‌های همکف که در طول شبانه‌روز، بارها باز و بسته می‌شوند. طبیعتا در چنین شرایطی، استفاده از یک دیکتاتور آسانسور باکیفیت، از خرابی زود هنگام درب آن جلوگیری خواهد کرد.

این محصول با رعایت استانداردهای بین‌المللی TESK و CE توسط تولیدکنندگان ایرانی تولید و روانه بازار گشته است. بنابراین باید به کیفیت خوب و همچنین عمر مفید بالای آن نیز اشاره نمود. طبیعتا خریداری و استفاده از یک دیکتاتور آسانسور که متعلق به برند معتبری باشد، یک انتخاب عالی برای افزایش عمر مفید و بهبود کارکرد آن به شمار می‌رود.

معمولا سوالات بسیاری پیرامون بهترین مارک دیکتاتور آسانسور از جانب مشتریان مختلف مطرح می‌شود. در بازار ایران، برندهای محلی و خارجیِ مختلفی از دیکتاتورهای آسانسور وجود دارند. از جمله برندهای ایرانی می‌توان به دیکتاتور آلیفت، سپاهان، اونسا ایرانی و شیندلر اشاره کرد. همچنین برندهای خارجی مانند جان لیفت، فوپا و اونسا نیز مدت‌هاست که وارد بازار ایران شده‌اند.

بنابراین با در نظرگیری مشخصات فنی آسانسور خود و مشورت با یک فرد متخصص در این زمینه می‌توانید یک مارک دیکتاتور آسانسور باکیفیت و در عین‌حال معتبر را برگزینید.