مرجع بررسی کامل ویژگی های انواع سنسور آسانسور
انواع سنسور آسانسور

مرجع بررسی کامل ویژگی های انواع سنسور آسانسور

آسانسورها یکی از انواع دستگاه‌هایی هستند که برای حمل و نقل سریع و ایمن افراد و کالاها در ساختمان‌های بلند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دستگاه‌ها به پیچیدگی و دقت زیادی نیاز دارند تا بتوانند به درستی کار کنند.

یکی از مؤلفه‌های مهم این پیچیدگی، سنسورهای متعددی است که در هر آسانسوری یافت می‌شود. کسب اطلاعات بیشتر در زمینه انواع سنسور آسانسور، در استفاده صحیح از آسانسور و همچنین کمک به تعمیر آن نقش بسزایی دارد. در ادامه به معرفی سنسور آسانسور و انواع آن می‌پردازیم.

سنسور آسانسور چیست و چه کاربردی دارد؟

شاید برای شما هم سوال باشد که اصلا سنسور چیست؟ در جواب به این سوال باید گفت که سنسورها دستگاه‌هایی هستند که تغییرات فیزیکی یا شیمیایی را به سیگنال‌های قابل فهم برای سیستم‌های دیجیتال یا آنالوگ تبدیل می‌کنند. در حالت کلی، سنسورها به دو دسته تقسیم می‌شوند: سنسورهای نوری و سنسورهای مکانیکی. امکان استفاده از دو مدل سنسور در آسانسور وجود دارد.

سنسورهای آسانسور اجزایی هستند که برای اندازه‌گیری و کنترل حرکت و عملکرد آسانسور استفاده می‌شوند. این سنسورها به طور معمول در نظارت بر سرعت، موقعیت، وجود اشیاء یا افراد در داخل آسانسور و سیستم درب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بررسی ویژگی کلی انواع سنسور آسانسور

برخی از انواع سنسور آسانسور که بر اساس عملکرد کلی آنها تقسیم بندی شده است را در ادامه برای شما آورده‌ایم:

  1. سنسور تشخیص سرعت: این سنسورها برای اندازه‌گیری سرعت حرکت آسانسور استفاده می‌شوند. آنها معمولاً در قسمت بالای آسانسور نصب می‌شوند و اطلاعات سرعت را به تابلو فرمان ارسال می‌کنند.
  2. سنسور تشخیص موقعیت: این سنسورها برای تعیین موقعیت دقیق آسانسور در طول مسیر حرکت استفاده می‌شوند. آنها معمولاً با استفاده از یک سیستم مانند کدگذاری پالس یا استفاده از سنسورهای اپتیکال موقعیت را تشخیص می‌دهند.
  3. سنسور تشخیص بار: این سنسور برای اندازه‌گیری بار موجود استفاده می‌شود. سنسور تشخیص بار به تابلو فرمان اطلاعات لازم را ارسال می‌کند تا بتواند بار را با دقت کنترل کند و از وقوع خطرات جلوگیری کند.

نقش سنسورها در ایمنی آسانسور

سنسورها نقش مهمی در ایمنی و کارآیی آسانسور دارند. بدون سنسورها، کنترل حرکت، سرعت و موقعیت آسانسور بسیار سخت خواهد بود. همچنین، سنسورها با تشخیص موانع و اضافه وزن، از صدمه رساندن به افراد یا خرابی آسانسور جلوگیری می‌کنند.

انواع سنسور آسانسور برای ایجاد یک سیستم ایمنی و دقیق در عملکرد آسانسور استفاده می‌شوند، تا حوادث ناخواسته را کاهش دهند و اطمینان حاصل کنند که هیچ خطری برای مسافران آسانسور ایجاد نشود. سنسورها جزئی از سیستم کنترل آسانسور هستند و در صورتی که خطایی یا وقوع مشکلی اتفاق بیفتد می‌توانید با مراجعه برای خرید قطعات آسانسور، آن‌ها را تعویض کنید.

4 نوع سنسور اصلی در آسانسور

کشش (traction)، خلاء (vacuum)، نیروی هیدرولیکی (hydraulic) و بالا رفتن (climbing)، چهار مکانیسم‌ ابتدایی حرکت آسانسور را تشکیل می‌دهند. در همین زمینه انواع مختلفی از سنسور طراحی شده‌اند تا با بررسی دقیق این حرکات، از وقوع حوادث گوناگون پیشگیری کنند.

اصلی‌ترین انواع سنسور آسانسور به ترتیب شامل: سنسور درب یا مادون قرمز، طبقه، تراز، وزن، جریان، انکودر و اثر هال است. در ادامه به بررسی دقیق‌تر انواع سنسور آسانسور می‌پردازیم.

سنسور درب آسانسور

سنسورهای درب می‌توانند وضعیت باز یا بسته بودن درب‌های آسانسور را تشخیص می‌دهند. سیستم کنترل می‌تواند با توجه به اطلاعات دریافتی، درب‌ها را به طور صحیح باز یا بسته کند و در صورتی که اشکالی در عملکرد درب‌ها وجود داشته باشد، از حرکت آسانسور جلوگیری کند.

این سنسور که به فتوسل آسانسور نیز معروف است با استفاده از اشعه مادون قرمز، وجود اجسام را در بخش درب آسانسور تشخیص می‌دهد. سنسور درب، یکی از انواع سنسور آسانسور که با برقراری ارتباط سایر چشمی‌ها از مسدود نبودن ورودی آسانسور اطمینان حاصل می‌نماید و بدین ترتیب از وقوع سانحه پیشگیری می‌کند.

سنسور طبقه

وظیفه اصلی سنسور طبقه، تشخیص و تعیین موقعیت دقیق آسانسور در هر طبقه است. این سنسور به تابلو فرمان آسانسور اطلاعات لازم را ارسال می‌کند. بنابراین تابلو فرمان می‌تواند موقعیت آسانسور را در طبقات دقیقاً تعیین کند و عملیات بارگیری و تخلیه مسافران را به درستی انجام دهد. سنسور طبقه معمولاً در سقف آسانسور و بالاتر از کفشک، بر روی یوک آسانسور، نصب می‌شود.

سنسور طبقه یکی از انواع سنسور آسانسور است که با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مانند اولتراسونیک، اپتیکال یا لیزری، فاصله آسانسور تا طبقه را اندازه‌گیری می‌کند. همچنین در موارد اضطراری مانند حالت آتش‌سوزی می‌تواند به تابلو فرمان اطلاع دهد تا آسانسور به طور خودکار در طبقه ایمنی متوقف شود و درب‌های آن باز شوند.

سنسور وزن

سنسور وزن با استفاده از تکنولوژی حسگرهای load cell، وزن بار را در آسانسور تشخیص می‌دهد. عملکرد اصلی سنسور وزن در آسانسور، جلوگیری از بارگذاری بیش از حد آسانسور و تضمین ایمنی و سلامت افراد است. در صورتی که وزن بار در آسانسور بیشتر از حد مجاز شود، سنسور وزن به صورت خودکار عملکرد مناسب را انجام می‌دهد و جلوی حرکت آسانسور را می‌گیرد تا از وقوع حادثه جلوگیری شود.

این سنسور یکی از دیگر انواع سنسور آسانسور که برای پیشگیری از سقوط آسانسور ناشی از تحمل وزن زیاد طراحی شده و بسته به ظرفیت کابین در آسانسورهای مختلف حساسیت متفاوتی دارد. معمولا سنسور وزن را در زیر کابین آسانسور نصب می‌کنند.

سنسور اثر هال

سنسور اثر هال با استفاده از تکنولوژی حسگرهای الکترونیکی، قرار گرفتن آسانسور در سطح مناسب را تشخیص می‌دهد. در صورتی که آسانسور در سطح مناسب قرار نگیرد، سنسور مانع از حرکت آسانسور می‌شود. همچنین، در صورتی که در حین حرکت، آسانسور به صورت ناگهانی سقوط کند، سنسور اثر هال به صورت خودکار آسانسور را متوقف می کند.

اثر هال به عنوان یکی از مهم‌ترین انواع سنسور آسانسور، بر روی دو سمت خارجی کابین آسانسور قرار می‌گیرد و قرار گیری صحیح آن را بر روی ریل بررسی می‌کند. مکانیسم عملکرد این سنسور ایجاد جریان‌های مغناطیسی عمود بر جامد حامل جریان الکتریکی است. بدین ترتیب در اثر انحراف آسانسور از ریل خود در میدان مغناطیسی اختلال بوجود آمده و سیستم‌های حفاظتی فعال می‌گردند.

تکنولوژی سنسورهای آینده

با پیشرفت تکنولوژی، سنسورهای جدید و پیشرفته‌تری در حال توسعه هستند که قابلیت‌های جدیدی را برای سیستم‌های آسانسور فراهم می‌کنند. برای مثال، سنسورهای هوشمند می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین، رفتار کاربران را یاد بگیرند و با تنظیم بهینه حرکت آسانسور، انرژی را صرفه‌جویی کنند. در نتیجه حتما در آینده نه چندان دور با نسل جدید از آسانسورها روبرو خواهیم بود.

سنسور آسانسور، نگاه محافظ تکنولوژی بر سلامت بشر

در کل، سنسورها یکی از مؤلفه‌های مهم و اساسی در سیستم‌های آسانسور هستند. از سنسورهای مادون قرمز گرفته تا دیگر انواع سنسور آسانسور ذکر شده، همه با هدف ارائه خدمات ایمن و کارآمد به کاربران آسانسور کار می‌کنند. با پیشرفت تکنولوژی، انتظار می‌رود سنسورهای هوشمندتر و کارآمدتری در آینده توسعه یابند.

در این مقاله شما را با انواع سنسور آسانسور آشنا کردیم. امیدواریم توانسته باشیم شما را با یکی از مهم‌ترین قطعات آسانسور بیشتر آشنا کنیم. در صورت وجود هرگونه سوال در بخش نظرات با ما در ارتباط باشید.