جلسه مهم در اعتراض به ممنوعیت واردات قطعات آسانسور تشکیل شد
ممنوعیت ورود قطعات آسانسور

جلسه مهم در اعتراض به ممنوعیت واردات قطعات آسانسور تشکیل شد

این گردهمائی که با محوریت اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی ایران برگزار شد، اغلب تشکل های صنف قطعات آسانسور و پله برقی درسراسر کشور حضور یافته و به طرح دغدغه های خود در حضور اکبری تالار پشتی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی پرداختند.

موضوعی که اغلب روسای اتحادیه ها به آن پرداختند حذف کارتابل فنی و رفع ممنوعیت واردات قطعات آسانسور بود و طبق اعلام حضار در این نشست تولید داخل به لحاظ کیفیت وهم به لحاظ قیمتی نتوانسته به رغم تمامی ممنوعیت ها نیاز بازار را تامین کند. روسای تشکل های سراسر کشور پیشنهاد داشتند به منظور حمایت از هم صنفان خود تعرفه واردات وضع شود تا هم با ایجاد بازار رقابتی اجناس داخلی با کیفیت مطلوبتری تولید شود و هم امکان تامین انواع آسانسور مورد نیاز متقاضیان فراهم شود.

به گفته رئیس اتحادیه کشوری آسانسور و پله برقی با وجود آنکه شورای رقابت بر حذف کارتابل فنی رای داده اما همچنان وزارت صمت بر سازوکار واردات قطعات آسانسور بر مبنای کارتابل فنی تاکید دارد.

عباس ابریشمی تصریح کرد: برای واردات قطعات باید به کارتابل فنی مراجعه کرد، این اتحادیه حدود ۲ هزار عضو و سی هزار شاغل دارد، بارها پیشنهاد دادیم که برای حمایت از سازندگان قطعات، تعرفه‌های مشخص حتی بالا تعیین شود، اما واردات به طور کامل ممنوع نباشد.

وی اظهار داشت: هر گونه ممنوعیت مانع رشد تکنولوژی در این حوزه می‌شود و از سوی دیگر تولیدکننده داخلی قطعات آسانسور به دلیل این انحصار مجبور هستند قطعات را به هر قیمتی تهیه کنند. این در حالی است که در موارد زیادی، قطعات داخلی آسانسور کیفیت مناسب هم ندارند.

ابریشمی خاطر نشان کرد: ممنوعیت واردات وایجاد حفاظ و دیوار در صنعتی تکنولوژیک قطعا باعث عقب ماندگی و انحصار می شود و این موضوع نه تنها به توسعه تولید در صنعت آسانسور منجر نمی شود بلکه همانند صنعت خودرو صنعت آسانسور را نیزمنزوی و زیان ده خواهد کرد.

ابریشمی با بیان اینکه مزیت صادراتی ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی و آسانسور کامل است، تصریح کرد: اما کیفیت پایین قطعات مانع صادرات آسانسور شده است. درخواست تولیدکنندگان آسانسور با توجه به رای شورای رقابت رفع انحصار در این حوزه است. همانطور که اشاره شد شورای رقابت هم به حذف کارتابل فنی رای داده است.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با بیان اینکه نیاز سالانه کشور کمتر از ۳۰ هزار دستگاه آسانسور کامل است، گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار دلار قطعات آسانسور و سه میلیون دلار آسانسور کامل از کشور صادر شده است. اما چون مزیت ایران در آسانسور کامل است، در صورت تامین قطعات مرغوب و با کیفیت، امکان صادرات هم وجود دارد.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته همچنین از صادرات سه میلیون دلار آسانسور کامل در سال گذشته خبر داد و گفت: در صورت تامین قطعات مرغوب و با کیفیت، امکان صادرات تا یک میلیارد دلار هم وجود دارد و این رقم صادرات حدودا نیاز به ۱۰۰ میلیون دلار واردات قطعات با کیفیت دارد.

در این نشست همچنین رئیس انجمن تولیدکنندگان قطعات آساسنور ایران نیز دغدغه تولید کنندگان داخلی را قیمت آسانسور اعلام کرد و گفت : متاسفانه به دلیل اینکه قیمت مواد اولیه در داخل کشور بالاست و قیمت تمام شده محصولات نسبت به مشابه خارجی نیز بالاتر است حتی در صورتیکه واردات آزاد شود نیز سطح کیفی محصولات ایرانی افزایش پیدا نمی کند و دانش فنی و ماشین آلات نیز در بالا بودن قیمت تمام شده موثر هستند.

منبع: فردای اقتصاد