تمام اقدامات لازم جهت رعایت مراحل نصب آسانسور
مراحل نصب آسانسور

تمام اقدامات لازم جهت رعایت مراحل نصب آسانسور

نصب آسانسور یک فرایند پیچیده و حساس است که نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و اجرای صحیح دارد. این فرایند شامل چند مرحله اصلی است که باید به ترتیب انجام شود. ابتدا باید مکان مناسب برای نصب آسانسور انتخاب شود و سپس باید ابعاد و نوع آسانسور مورد نیاز بررسی شود.

همچنین نیاز است تا تمامی مواد و تجهیزات مورد نیاز نظیر ریل آسانسور برای نصب آماده شوند و کارگران ماهر و متخصص برای اجرای کار استخدام شوند. در این مطلب تمامی اقدامات پیش از نصب و نکات لازم برای مراحل نصب آسانسور آورده شده است.

اقدامات پیش از نصب آسانسور

قبل از شروع هر پروژه نصب آسانسور، برای تعیین الزامات و امکان‌سنجی نصب، باید یک ‌سری ارزیابی‌های اولیه و همچنین برنامه‌ریزی مناسب انجام ‌شود. در اینجا چند نمونه از کارهای مهمی که قبل از مراحل نصب آسانسور باید انجام داد را آورده‌ایم:

  1. برنامه‌ریزی و طراحی: تعیین محل آسانسور، اندازه، ظرفیت و سایر مشخصات آن بر اساس الزامات و مقررات ساختمان. آسانسورها برای اطمینان از عملکرد ایمن به سازه‌های محکم و پایدار نیاز دارند.
  2. اخذ مجوزهای لازم: کلیه مجوزها و تائیدیه‌های مورد نیاز را باید قبل از شروع فرآیند نصب از مقامات محلی دریافت کرد.
  3. آماده سازی محل: با اطمینان از تکیه‌گاه سازه، اتصالات الکتریکی و اطلاع از هر گونه اصلاحات لازم که در ساختمان انجام شده است.
  4. سفارش تجهیزات: تجهیزات آسانسور شامل کابین، درب‌ها، کنترل‌ها و ویژگی‌های ایمنی که از یک تولید کننده یا تأمین‌کننده معتبر سفارش می‌دهند. قیمت تجهیزات آسانسور با توجه به نوع برند و کیفیت آن نیز متفاوت است.
  5. استخدام یک نصاب واجد شرایط: یک شرکت نصب آسانسور دارای مجوز و باتجربه باید انجام مراحل نصب را پیش ببرد. لذا باید به افراد خود، آموزش گام به گام نصب آسانسور را به ‌اندازه لازم و کافی برای آن‌ها درنظر بگیرد تا بتواند به‌ خوبی آسانسور را نصب کند.
  6. هماهنگی با سایر مشاغل: با سایر پیمانکارانی که در پروژه کار می‌کنند، مانند برق و لوله‌کش، هماهنگ شده تا از روند نصب روان اطمینان حاصل شود.
  7. انجام بازرسی‌های ایمنی: قبل از شروع نصب، بازرسی‌های ایمنی را برای شناسایی خطرات احتمالی یا مسائلی که نیاز به رسیدگی دارند، انجام می‌شود.

بررسی محل نصب آسانسور

فرآیند ارزیابی محل نصب آسانسور شامل چندین ملاحظات کلیدی برای اطمینان از ایمنی، کارایی و انطباق با قوانین ساختمان است. همان‌طور که بالاتر گفته شد اولین قدم در ارزیابی محل نصب آسانسور، بررسی قوانین و مقررات محلی ساختمان است. همچنین بررسی حداقل فاصله، ظرفیت بار و ویژگی‌های ایمنی که باید رعایت شود الزامی است.

یک مهندس سازه باید ساختمان را ارزیابی کند تا مطمئن شود که ساختمان می‌تواند وزن و حرکت آسانسور را تحمل کند، سپس کابین آسانسور مدرن را نیز بر همین اساس انتخاب کند.

همچنین ابعاد و چیدمان ساختمان بر محل نصب آسانسور تأثیر می‌گذارد. عواملی مانند ارتفاع سقف، فضای کف و زیرساخت‌های موجود (مانند راه‌پله‌ها) باید برای تعیین بهترین مکان برای آسانسور در نظر گرفته شوند.

هنگام انتخاب محل نصب آسانسور، الزامات دسترسی باید در نظر گرفته شود. این مکان باید دسترسی آسان را برای همه کاربران از جمله افراد دارای معلولیت فراهم کند. همچنین،‌ جریان ترافیک پیاده در داخل ساختمان نیز باید در نظر گرفته شود. مکان باید اختلالات مسیرهای موجود را به حداقل برساند و حرکت کارآمد را در سرتاسر ساختمان تضمین کند.

محل نصب باید به توان الکتریکی و سیستم‌های مکانیکی لازم برای راه‌اندازی آسانسور دسترسی داشته باشد. برای اطمینان از نصب موفقیت‌آمیز باید ارزیابی کاملی از این الزامات انجام شود.

در برخی موارد، ملاحظات زیبایی‌شناختی نیز ممکن است در تعیین محل نصب آسانسور نقش داشته باشد. مکان باید به‌طور یکپارچه با طراحی و معماری ساختمان ترکیب شود.

آموزش گام به گام نصب آسانسور

نصب آسانسور خانگی و صنعتی متفاوت است. برای آسانسورهای خانگی معمولا از چهار سیستم، هیدرولیک، کششی، پنوماتیک و درام مارپیچ، استفاده می‌شود. اما قطعات اساسی آن‌ها یکسان است. همه‌ی آن‌ها دارای یک سیستم محرکه، یک اتاقک یا کابین و یک سیستم کنترل حرکت و درب آسانسور و مواردی از این‌دست می‌باشند.

روند مراحل نصب آسانسورها می‌تواند با توجه به اندازه ساختمان و اندازه آسانسور و البته منبع تغذیه آسانسور متفاوت باشد. در اینجا مراحل نصب آسانسور را به‌طور کلی خواهیم گفت که مراحل نصب آسانسور کششی نیز به همین صورت می‌باشد که بعد از برنامه‌ریزی و طراحی و گرفتن مجوز مراحل زیر باید انجام شود.

  1. خاکبرداری و ساخت و ساز: حفاری چاه آسانسور و آماده‌سازی محل برای نصب است. این ممکن است شامل ریختن پایه‌های بتنی، نصب تیرهای نگهدارنده و ساخت گودال آسانسور برای مقاومت در برابر وزن و تنش تحمیل شده توسط آسانسور است. سیستم های عایق رطوبتی و زهکشی مناسب نیز برای جلوگیری از مسائل مربوط به رطوبت نصب شده است.
  2. نصب بالابر و ریل آسانسور: پس از آماده شدن محل، سازه بالابر نصب می‌شود. این شامل نصب دیوارهای چاه آسانسور، نصب ریل‌های راهنما و تنظیم درهای فرود است.
  3. نصب کابین آسانسور و اجزاء: سپس کابین آسانسور، وزنه تعادل، سیستم محرکه و سایر اجزاء در بالابر نصب می‌شوند. این شامل سیم‌کشی، پنل‌های کنترل، سیستم‌های ایمنی و سایر تجهیزات ضروری است.
  4. تست و بازرسی: پس از اتمام نصب، آسانسور به طور کامل مورد آزمایش قرار می‌گیرد تا از عملکرد صحیح آن و رعایت استانداردهای ایمنی اطمینان حاصل شود. بازرسی توسط مقامات نظارتی نیز ممکن است قبل از راه‌اندازی آسانسور مورد نیاز باشد. تنظیم سرعت درب آسانسور نیز در این مرحله انجام می‌شود.
  5. نهایی سازی و تحویل: پس از اتمام تست و بازرسی، هرگونه تنظیمات یا اصلاحات لازم انجام شده و آسانسور برای استفاده منظم به مالک یا اپراتور ساختمان تحویل داده می‌شود.

توجه به این نکات ضروری است بدانید که فرآیند نصب ممکن است بسته به نوع آسانسور، ساختار ساختمان و مقررات محلی متفاوت باشد. توصیه می‌شود برای راهنمایی خاص درباره پروژه خود با یک شرکت نصب آسانسور حرفه‌ای مشورت کنید.

تخمین هزینه نصب و راه اندازی آسانسور

نصب آسانسور مهم‌ترین بخشی است که باید توسط افراد آموزش‌دیده و خبره صورت گیرد. اگر نصب به‌خوبی انجام نشود مشخص است که عواقب بسیار ناگوار و جبران‌ناپذیری برای افراد خواهد داشت. حساس بودن نصب و شرایط متفاوت دیگری که وجود دارد از جمله؛ تعداد طبقات، تعداد توقف، ابعاد ساختمان و مشخصات و تاسیسات ساختمان، و ابعاد استاندارد آسانسور، باعث می‌شود هزینه نصب و راه اندازی آسانسور مختلف باشد.

این هزینه معمولا از 15میلیون شروع می‌شود. مراحل نصب آسانسور در ساختمان‌های قدیمی ممکن است هزینه نصب را افزایش دهد چرا که نیاز به تغییرات در لوله‌کشی آب و گاز دارد.

 سخن پایانی

نصب آسانسور یک فرایند پیچیده و حساس است که نیازمند رعایت دقیق مراحل و استاندارهای فنی و ایمنی است که شرکت‌ّها باید آموزش نصب آسانسور را به افراد واجد شرایط به‌درستی پیش ببرند. این افراد آموزش‌دیده باید بدانند از بررسی اولیه تا صدور گواهینامه بهره‌برداری، هر مرحله باید با دقت انجام شود تا اطمینان از عملکرد صحیح و ایمن آسانسور حاصل شود.

برای اطمینان از نصب یکپارچه و دقیق، نیازها و مشخصات ساختمان به‌طور کامل ارزیابی می‌شود. عواملی مانند هدف ساختمان، سطح اشغال، جریان ترافیک و پیش‌بینی پیشرفت ساختمان در نظر گرفته می‌شود. این ارزیابی به تعیین ظرفیت، سرعت و ویژگی‌های طراحی بهترین نوع آسانسور برای برآوردن نیازهای ساختمان کمک می‌کند.

قبل از مراحل نصب آسانسور، فونداسیون ساختمان، ظرفیت‌های باربری و تغییرات احتمالی مورد نیاز برای تطبیق با سیستم آسانسور را ارزیابی می‌کنیم. این تجزیه و تحلیل تضمین می‌کند که ساختمان می‌تواند وزن اضافی و فشار تحمیل شده توسط آسانسور را تحمل کند.