صفر تا صد تاثیر هوش مصنوعی در آسانسور
هوش مصنوعی در آسانسور

صفر تا صد تاثیر هوش مصنوعی در آسانسور

تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور دنیای امروزه، باعث شده است تا شیوه نگهداری، تعمیر و استفاده از آسانسور، دستخوش تغییرات قابل توجهی شود! هم‌اکنون، می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی و قابلیت اینترنت اشیاء، هر نوع تغییراتی را در ساختار یک آسانسور ایجاد کرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در آسانسور، این است که؛ به افراد اجازه می‌دهد تا آن را از راه دور کنترل کنند. تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور موجب شده است تا ارزش آسانسورهای هوشمند در بازار، به 18.75 میلیارد دلار برسد. البته، این آمار بر اساس ارزیابی‌های سال 2019 برآورد شده است. طبق پیش‌بینی‌ها و پیشرفت بیشتر تکنولوژی هوش مصنوعی، انتظار می‌رود تا سال 2027، درآمدی به ارزش 38.27 میلیارد دلار با عرضه آسانسورهای جدید به بازار، حاصل شود! در ادامه این مقاله با ما همراه شوید تا از صفر تا صد تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور را مورد بررسی قرار دهیم.

کاربرد هوش مصنوعی در آسانسور

به صورت کلی، آسانسورها بخش مهم و ضروری از ساختمان‌ها محسوب می‌شوند که به افزایش سهولت جابجایی بین طبقات کمک می‌کنند. البته، آسانسورهایی که از سیستم‌های سنتی و قدیمی استفاده می‌کنند، دارای برخی محدودیت‌ها هستند. به عنوان مثال؛ برای اینکه کابین آسانسور به طبقه مورد نظرتان بیاید و بتوانید سوار آن شوید، باید مدت زمان بیشتری را صبر کنید! همچنین، عملکرد و سرعت عمل موتور آسانسور این دسته از آسانسورهای قدیمی، طی ساعات پرتردد ساختمان کاهش پیدا می‌کند. این در حالی است که؛ آسانسورهای هوشمند به اینترنت اشیاء و هوش مصنوعی، وارد بازار شدند و صنعت آسانسور را دچار انقلاب و تحول کردند.

هوش مصنوعی در آسانسور

هوش مصنوعی، به قابلیت اشیاء برای استفاده از دیتاها و الگوهایی اشاره دارد که از قبل در سیستم مورد نظر برنامه‌نویسی و کدنویسی شده‌اند. آسانسورهایی که در آن‌ها از سیستم هوش مصنوعی استفاده شده است، در واقع قابلیت آن را دارند تا با استفاده از سنسورها و الگوریتم‌های از پیش تعیین شده، درخواست‌ها، دستورات و رفتار افراد را پیش‌بینی کنند. همچنین، استفاده از هوش مصنوعی در آسانسور، به سیستم آن کمک می‌کند تا عملکرد خود را بهینه‌سازی نماید و بهبود بخشد. به عنوان مثال؛ Waiting time یا مدت زمان تاخیر جابجایی کابین کاهش پیدا می‌کند، ظرفیت کابین در صورت نیاز افزایش پیدا می‌کند و به کاهش مصرف انرژی برق نیز کمک می‌شود.

یکی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در صنعت آسانسور، این است که؛ می‌تواند در زمینه تعمیر و نگهداری از سیستم آسانسور موثر واقع شود. به صورت کلی، آسانسورها به بررسی و تعمیر مداوم قطعات نیاز دارند و هر مشکلی در سیستم آن‌ها بوجود آید، می‌تواند باعث چالش‌هایی برای ساکنین آن ساختمان شود!

آسانسور هوشمند، می‌تواند با استفاده از سنسورها و الگوهای مختلف، ارورها و مشکلاتی که در هر قطعه بوجود می‌آیند را، بلافاصله به ساکنین و صاحب ساختمان مورد نظر اطلاع دهد تا پیش از اینکه این مشکلات به خسارت‌های پرهزینه و غیرقابل جبرانی منجر شوند، برطرف گردند. در نتیجه، هوش مصنوعی باعث شده است تا هزینه‌های ناشی از تعمیر و تعویض قطعات آسانسور، کاهش پیدا کنند. همچنین، تعمیر سریع‌تر قطعات خراب و مشکل‌دار، سبب می‌شود تا آسانسور اکثرا عملکردی مناسب و سالم داشته باشد.

تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور

استفاده از سیستم‌های هوش مصنوعی در آسانسور، باعث می‌شود تا آسانسور از روش‌های مختلف کنترل گردد و تحت نظارت باشد. معمولا، در سیستم داخلی آسانسور از سخت‌افزارهای سفارشی، Wi-Fi و LAN استفاده می‌شود. همچنین، از پین GPIO و UART برای برقراری ارتباط بین سیستم LAN و کنترل کننده آسانسور استفاده می‌نمایند. اگر زمانی کنترلر آسانسور سیگنال خود را تغییر دهد، توسط سخت‌افزار آن شناسایی خواهد شد. در چنین شرایطی، سخت‌افزار سیگنال مورد نظر را به مرکز IOT ارسال می‌نماید.

همچنان که تکنولوژی بیشتر پیشرفت می‌کند؛ نسل بعدی آسانسورها و سیستم هوش مصنوعی آن‌ها نیز به شکلی کارآمدتر، طراحی می‌شود. یکی از تفاوت‌هایی که آسانسورهای نسل جدید و قدیم دارند و تا حدودی هوش مصنوعی باعث آن شده است؛ نحوه تعمیر و نگهداری آسانسورها به صورت دستی بود. انجام اینکار، معمولا وقت و انرژی زیادی از تکنسین‌های آسانسور می‌گرفت تا بتوانند مشکل را به صورت دقیق بررسی کنند و آن را رفع نمایند. البته، تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور، تنها به این مسئله محدود نمی‌شود! بکارگیری سیستم‌های هوشمند در انواع آسانسور و بالابر، مزایا و کاربردهای متنوع دیگری نیز دارد که در بخش زیر، برخی از آن‌ها را مورد بررسی قرار داده‌ایم.

جلوگیری از دسترسی افراد غیرمجاز به آسانسور

یکی از انواع کاربرد هوش مصنوعی در آسانسور، ممانعت از ورود و استفاده افراد غیرمجاز از آسانسور است! آسانسورهای هوشمند، تنها برای افرادی مجوز استفاده را صادر می‌کنند که یا اثر انگشت آن‌ها در سیستم آسانسور ثبت شده است و یا دارای کارت و تگ هوشمند هستند. یکی از امکانات هوش مصنوعی، کانکتور RS232 DB9 است که جهت اتصال آسانسور به حسگر انگشت و کارت هوشمند، از آن استفاده می‌شود.

این دستگاه، داده‌ها و اطلاعات مورد نیاز را با استفاده از تکنولوژی UART به اشتراک می‌گذارد. از طرف دیگر، سخت‌افزار PSOC6 رجیستر را به واسطه پروتکل Modbus می‌خواند و در نهایت، سیگنال‌ها را به ابر عمومی که به اینترنت اشیاء یا IOT مجهز است، منتقل می‌نماید. در نهایت، نصب و استفاده از این امکانات سبب می‌شود تا تنها کاربران به خصوصی، بتوانند از سیستم آسانسور استفاده کنند.

پیش‌بینی مقصد و طبقه مورد نظر

یکی دیگر از انواع کاربرد هوش مصنوعی در آسانسور، این است که؛ سنسور حسگر چهره، می‌تواند چهره افراد را شناسایی کند و طبقه‌ای که آن‌ها می‌خواهند بروند را پیش‌بینی نماید! در واقع، سیستم هوشمند آسانسور دیتاهایی را که از طریق سنسورهای ورودی دریافت می‌کند، با ابر مجهز به اینترنت اشیاء، به اشتراک می‌گذارد. در ادامه، این تکنولوژی مجوز کاربر را بررسی می‌نماید و بر اساس الگوریتم‌هایی که برای این کاربر تعیین و برنامه‌ریزی شده‌اند و همچنین الگوهای مدل Machine Learning، طبقه مقصد را برای آن کاربر به خصوص تعریف می‌کند.

در صورتی که کاربر در گذشته با آن آسانسور به چندین طبقه مختلف رفته باشد، پروتکل VoIP فعال می‌شود و پیام صوتی از اسپیکرهای آسانسور برای فرد پخش می‌شود. در ادامه، کاربر می‌تواند با بکارگیری فرمان صوتی مشخص شده، طبقه مورد نظر خود را از بین گزینه‌های پیش رو انتخاب کند.

هوش مصنوعی در آسانسور

کاربرد هوش مصنوعی در تشخیص خطای آسانسور

یکی دیگر از مهم‌ترین مزیت‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در آسانسور، مربوط به زمانی است که عملکرد آن به مخاطره می‌افتد یا دچار مشکلات فنی می‌شود. خطاهای بوجود آمده از سمت قطعات مختلف به صورت پین I/O ثبت می‌شوند. سپس، بر طبق سیستم GPIO و مدل خطای تولید شده Machine Learning، سطوح تعمیر و نگهداری پیش‌بینی می‌گردند. در آخر، سیستم هوشمند آسانسور تصمیم می‌گیرد که کدام بخش احتیاج به تعمیر یا تعویض دارد. زمانی که پین GPIO دستخوش تغییر می‌شود، این کد بر روی منطق ابری اجرا می‌گردد. سپس، دیتاها و داده‌های قابل درک برای افراد تولید می‌شوند تا آن‌ها بتوانند تشخیص دهند که مشکل از چه بخشی از آسانسور سرچشمه می‌گیرد.

امکان کنترل و نظارت بر وضعیت آسانسور

جهت حرکت آسانسور، وضعیت آسانسور، موقعیت فعلی مکانی آن و وضعیت فعلی درب آسانسور، برخی از اطلاعاتی هستند که می‌توانند بر روی رابط کاربری ساکنین ساختمان نمایش داده شوند! در واقع، یکی از انواع تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور، این است که؛ امکان نظارت بر وضعیت کلی آسانسور برای افراد بوجود آمده است. تمامی این دیتاها به صورت زنده و لحظه‌ای بروزرسانی می‌شوند تا هر کاربر بتواند آسانسور ساختمان خود را، از راه دور کنترل کند. به علاوه، در رابط کاربری در نظر گرفته شده برای فرد، ارورها و نقص‌های موجود آسانسور نیز ردیابی خواهند شد.

ممکن است این سوال برای شما بوجود آید که؛ آیا امکان کنترل رفتار و عملکرد آسانسور نیز از راه دور وجود دارد؟ بله؛ هوش مصنوعی باعث شده است تا شما بتوانید از راه دور دستوراتی را به سیستم آسانسور منتقل کنید! البته، برای انجام اینکار لازم است تا دسترسی مورد نیاز را داشته باشید. برخی از دستورات مانند راه‌اندازی و متوقف کردن آسانسور را می‌توان حتی از خارج از ساختمان نیز به سیستم هوش مصنوعی آسانسور منتقل کرد. جالب است بدانید که؛ کاربران با داشتن دسترسی مورد نیاز، حتی می‌توانند ساعات استفاده از آسانسور را مشخص کنند و با انجام اینکار، به کاهش میزان مصرف برق ساختمان کمک نمایند.

مقرون به صرفه بودن آسانسور هوشمند

یکی دیگر از مهم‌ترین کاربردهای آسانسور هوشمند، این است که؛ مرکز IOT آسانسور تمامی مشکلات و ارورها را از راه دور اعلام می‌نماید! از این رو، شما می‌توانید متوجه شوید که چه مشکلی برای آسانسور بوجود آمده و چه بخش یا قطعه‌ای از آسانسور دچار ایراد شده است. در نهایت، قادر خواهید بود تا با پرداخت هزینه‌ای کمتر به تکنسین، این مشکل را برطرف کنید؛ زیرا، سریع‌تر ایراد را پیدا کرده‌اید و مشکل وخیم و حاد نشده است. همچنین، تکنسین تنها لازم است تا زمان و انرژی کافی را به برطرف کردن مشکل اختصاص دهد و احتیاجی نیست تا تمامی قطعات و بخش‌ها را تک تک چک کند تا متوجه شود مشکل از کجا بوجود آمده است.

کلام آخر؛ تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور چگونه است؟

در این مقاله به بررسی کلی در رابطه با تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور پرداخته شد. به صورت جامع، استفاده از تکنولوژی هوش مصنوعی و سیستم‌های هوشمند در ساختار آسانسورها، سبب شده است تا عملکرد آن‌ها بهبود پیدا کند و هزینه‌ها و مخارج مورد نیاز برای تعمیرات آسانسور نیز، کاهش پیدا کند. همچنین، استفاده از سیستم‌های هوشمند در آسانسور باعث شده است تا رفاه، راحتی و امنیت آن برای کاربران افزایش یابد. سیستم هوش مصنوعی تعبیه شده در آسانسور، قابلیت کنترل از راه دور این دستگاه را به ساکنین ساختمان می‌دهد و همچنین، اگر مشکل یا ایرادی در روند کار آسانسور بوجود آید، سریعا آن را از طریق رابط کاربری به صاحبین ساختمان مورد نظر اطلاع می‌دهد تا اقدام به تعمیر آن کنند. تاثیر هوش مصنوعی در صنعت آسانسور، سبب شده تا میزان مصرف برق ساختمان کاهش پیدا کند و به صورت کلی، تاثیر بسزایی در کاهش هزینه‌های هر ساختمان داشته است!

منبع: کلمان